Astronautika: misije

Shenzhou-8_Taingong-1
Foltografije Šenžhou-8 i Tjangun-1 tokom spajanja u orbiti oko Zemlje. Credit: CMSE

Drugog novembra u 17:28 h (GMT) obavljeno je uspešno spajanje bespilotnih kineskih kosmičkih letelica - broda "Šenžhou-8" (Shenzhou) i orbitalnog modula "Tjangun-1" (Tiangong). Time je formirana mala eksperimentalna orbitalna stanica dužine oko 18 metara i mase oko 17 tona. Istorijsko spajanje se odigralo na visini od 343 km iznad Kine i predstavlja krupan korak ove zemlje u osvajanju kosmosa.

Shenzhou-8

Kosmički brod "Šenžhou-8" je lansiran 31. oktobra sa kosmodroma Czjucjuan (Jiuquan) u orbitu visine oko 200 km, oko 10.000 km iza modula "Tjangun-1". Tokom dvodnevnog autonomnog leta obavljena je serija od pet korekcije orbite "Šenžhou-8" koji je tokom finalne etape spajanja bio navodjen radarom, laserom i optičkim senzorima.

"Šenžhou-8" je bio aktivan aparat tokom operacije susreta i spajanja. Na obe letelice se nalaze univerzalni uredjaji za spajanja tipa APAS.

docking
Šematski prikaz toka spajanja dve letelice. Credit: CMSE

Ovaj uređaj je razvijen za projekat "Apolo-Sajuz" 1975. i omogućava spajanje različitih aparata koji mogu biti i aktivne i pasivne letelice.

shenshou8
Grafički prikaz procedure spajanja letelice Šenžhou-8 i kosmičke laboratorije Tjangun-1. (Xinhua/Lu Zhe)

"Stari" agregati tipa "štap" (na aktivnom brodu) i "konus" (pasivni uredjaj) su korišćeni tokom misija "Apolo", i spajanja kosmičkih brodova "Sajuz" i "Progres" sa orbitalnim stanicama "Saljut", "Mir" i MKS.

Kineski zvaničnici su takođe obelodanili da je na brodu "Šenžhou-8" instaliran kompletan sistem za spajanje, znači u atuomatskom i ručnom režimu koji će najverovatnije biti testiran tokom sledeće misije "Šenžhou-9".

Dva aparata će provesti u spojenom režimu 12 dana, zatim će "Šenžhou-8" biti odvojen i udaljen 140 metara iza modula "Tjangun-1". Onda će uslediti još jedno spajanje, posle čega će dve letelice kružiti oko Zemlje još dva dana. Kada operacije u orbiti budu završene, "Šenžhou-8" će biti odvojen od modula i izvesno vreme će letetli na oko 5 km od "Tajnguna-1". Posle toga, njegov sletajući aparat će biti vraćen na Zemlju.

Zanimljivo je da se u kabini broda nalaze različiti biološki obrasci za kinesko-nemački eksperiment provere uticaja bestežinskog stanja na mikroorganizme.

Ako sve protekne u redu, Kina namerava da tokom 2012. u kosmos lansira kosmičke brodove "Šenžhou-9" i "Šenžhou-10" sa posadama od 2-3 kosmonauta koje će provesti do dve nedelje na modulu "Tajngun-1". Kao što smo javljali, među članovima posade jednog od ova dva broda (najverovatnije "Šenžhou-10") će se nalaziti i jedna žena.

Tokom sledećih godina, planirano je lansiranje još dva identiočna orbitalna modula tipa "Tjangun".

Uspešno spajanje "Šenžhou-8" za orbitalnim modulom je prvi korak u ambicioznom kineskom programu gradnje velike orbitalne stanice mase 60 tona oko 2020.