Astronautika: misije

Danas u 06.25h (po moskovskom vremenu) uspešno je vraćen sletajući aparat transportnog kosmičkog broda "Sajuz TMA-02M".

International-Space-Stati-009
Astronauti Mike Fossum, Sergei Volkov i Satoshi Furukawa umotaniu vreće da se ugreju nakon što su se kapsulom Sojuz vratili na Zemlju. Photograph: Bill Ingalls/AP

Na Zemlju su se vratili članovi 29. osnovna ekspedicija Međunarodne kosmičke stanice (MKS) - Sergej Volkov ("Roskosmos"), Satoši Furukava (Satoshi Furukawa, JAXA/Japan) i Makl Fosum (Michael Fossum, NASA).

Sletajući aparat broda "Sajuz TMA-02M" se prizemljio 80 km severno od grada Arkalik.  Povratak kosmičkog aparata u stepu severnog Kazahstana obezbeđivala su 3 aviona, 12 helikoptera i 6  evakuacionih transportera "Rosavijacije". Sletanje je proteklo bez ikakvih problema.

Posle 167 dana provedenih u kosmosu (od 7. juna kada je brod lansiran u orbitu), prvi je iz kapsule evakuisan komandant broda, pukovnik Sergej Volkov (38), inače sin proslavljenog kosmonauta sa orbitalnih stanica "Saljut-7" i "Mir" Aleksandra Volkova.Tokom dva kosmička leta Volkov je nakupio ukupno 366 dana u kosmosu.  Zatim je iz kapsule uz pomoć prihvatne ekipe izašao prvi brodski inženjer Satoši Furukava (47), japanski lekar kome je ovo bio prvi let u kosmos.

Američki astronaut 53-godišnji Majkl Fosum (brodski inženjer broj 2), koji je bio komandant MKS, je napustio sletajući aparat poslednji. Ovo je njegov treći let u kosmos (a prvi povratak u "Sajuzu"), gde je ukupno proveo 194 dana.

Prema preliminarnim medicinskim ispitivanjima na mestu prizemljenja, svi članovi posade, iako izgledaju umorno, se osećaju dobro posle ateriranja. Helikopterom će biti prebačeni do Kustanaja gde će im biti priredjen tradicionalni svečani doček.

Posle toga, Volkov se avionom Centra za obuku kosmonauta vraća u Zvezdani grad blizu Moskve, a Fosum i Furukava lete avionom NASA-e direktno u Hjuston.

Tokom misije MKS-29 obavljeno je mnogo naučnih eksperimenata i istraživanjia, uključujući eksperimente "SredaMKS", "Sejner", "Molnija-Gama", BTN-Neutron", "Ženšen-2", Laktolen", "Biorisk", "Vektor-T", "Kalcij", "Ekon", "Uragan" …

Takođe, posada je obavila seriju profilaktičkih radova uz instaliranje dopunske opreme za nastavak fukncionisanja MKS i dve šetnje otvorenim kosmosom.

Posada je primila dva teretna broda "Progres M" (11M i 13M) i poslednji spejs šatl ("Atlantis").

Na MKS nastavljaju istraživanja članovi 30-te osnovne ekspedicije, Danijel Burbank (komandant stanice, NASA) i brodski inženjeri ruski kosmonauti Anton Škaplerov i Anatolij Ivanjišin. Njima će se krajem decembra 2011. brodom "Sajuz TMA-03M" pridružuti članovi ekspedicije MKS-31 koji ovih dana u Centru za obuku kosmonauta "Gagarin" u Zvezdanom gradu prolaze kroz finalne testove.

"Sajuz TMA-02M" je drugi kosmički brod nove "digitalne" serije sa moderniznovanim sistemima upravljanja i kontrole. Njegovim povratkom na Zemlju završeno je testiranje modernizovanog kosmičkog broda, tako da će sledeći brod "Sajuz TMA-03M" biti prvi potpuno operativni aparat nove serije.

Istovremeno, sa kosmičkom brodom "Sajuz TMA-22" koji sada leti spojen sa MKS, završava se korišćenje serije starih "Sajuza".

Tokom sledeće dve godine međunarodne posade će na MKS-u leteti u kosmičkim brodovima "Sajuz TMA-M".

01_03_02_Soyuz_TMA2