16. novembra 2018. u 18:14 UTC sa Gagarinove rampe u Bajkonuru uzletela je raketa 'Sojuz-FG' sa teretnim brodom 'Progress MS-10' (11F615 №440, poznatim u Nasi kao 71P). To je četvrto uspešno lansiranje rakete 'Sojuz' posle kvara 'Sojuza MS-10', o kome smo opširno pisali prošlog meseca, i prvo rakete 'Sojuz-FG'. Bilo je to ukupno gledano 90. uspešno orbitno lansiranje ove godine (i 93. ukupno).

25. oktobra, sa Plesecka je lansiran 'Sojuz-2.1b'/'Fregat-M' sa vojnim satelitom 'Kosmos-2528' – špijunskim satelitom 'Lotos-L1' – a nekoliko dana kasnije, 3. novembra, drugi ''Sojuz-2.1b' je napustio istu rampu sa satelitom 'GLONASS' ('Kosmos-2529'). 7. novembra, 'Sojuz ST-B'/'Fregat-M' – varijanta 'Sojuza-2.1b' – poletela je iz Francuske Gijane  sa evropskim satelitom 'MetOP-C'. Dakle, sa lansiranjem 'Progressa MS-10', Roskosmos i kompanija RKC 'Progress' su završili set probnih letova koji su imali za cilj da potvrde da je kvar 'Sojuza-FG' sa putnički brodom 'Sojuz MS-10' bio samo incident.

p1

Lansiranje ovog teretnjaka je bilo zakazano za 31. oktobar, ali je zbog havarije rakete-nosača 11. oktobra let pomeren.

Podsetimo da je istražna komisija pokrenuta sa najvišeg mesta konstatovala da je problem sa brodom 'Sojuz MS-10' izazvalo pogrešno odvajanje jednog od bočnih bustera ('Blok-D') zbog senzora koji je oštećen prilikom montaže u hngaru MIK-110 u Bajkonuru. Na sreću. SAS sistem je spasio živote kosmonauta Ovčinina i Hejga. O principu, 'Progress MS-10' je mogao da poleti i uz pomoć 'Sojuza-2.1a', ali Roskosmos je odlučio da upotrebi 'Sojuz-FG' da bi bili sigurni da ta verzija rakete može da izvede bespilotnu miisiju pre nego što bude lansiran putnički 'Sojuz MS-11'.

p2
Lansiranje posmatrano iz ISS (!)

p3
Lansiranje 'MS-10' je obavljeno posle 21 čas po moskovskom vremenu.

'Progress MS-10', sa težinom na lansiranju od 7280 kg, poneo je na Međunarodnu stanicu 2495 kg tereta, uključujući 725 kg goriva za modul 'Zvezda', 440 litara vode, 24 kg vazduha 1300 kg tereta pod pritiskom. Za ovu misiju odabrana je klasična dvodnevna trajektorija, a 'Progress MS-10' se spojio sa aksijalnim portom modula 'Zvezda' Međunarodne orbitne stanice 18. novembra u 19:28 UTC. Teret je bio namenjen članovima Ekspedicije 57, Aleksandru Gerstu, Sereni Aunjon-Kenselor i Sergeju Prokopjevu, koji su u orbiti još od 6 juna.

p4
'Progress MS-10' se približava ISS.

Kao kuriozitet, 'Progress MS-10' se podudario u kosmosu sa brodom 'Cygnus NG-10' nazvanim 'S.S. John Young', prvim 'Cygnusovim' kargo brodom lansiranim nakon što se 'Orbital ATK' spojio sa 'Northrop Grummanom', koji je poleteo 18. novembra. Dva teretna broda koja u isto vreme putuju ka ISS nije uobičajeno. Trećeg decembra, poleteće brod 'Sojuz MS-11' sa raketom 'Sojuz-FG', sa Olegom Kononenkom, Davidom Saint-Jacquesom i Annom McClain. Držimo im palčeve. Ili još bolje, nadajmo se da niko neće ponovo nesmotreno udariti vrh nekog od bočnih blokova.

p5
Brodovi spojeni za ruski segment ISS.

p6
Slična grafika ali sa američkim oznakama.

p7
Lansiranje 'Progressa MS-10' sa Bajkonura.

Usput, ovo lansiranje nam je ostavilo još jedan spektakularan snimak napravljen kamerom okačenom na raketu, ovog puta po mraku:

Neuspelo lansiranje i uspešan povratak na Zemlju

Šta je uzrok neuspelog lansiranja ruske rakete?

Posada stigla na Bajkonur, komisija počela sa radom

Havarija za vreme lansiranja, posada je živa

0 #7 Miki 27-11-2018 21:52
I ja sam inžinjer, i zanima me baš ta inžinjerska strana. :)

Nego, jel izašao izveštaj povodom rupice u onom Soyuz-u što je još gore?
Drago
0 #6 Drago 26-11-2018 09:51
Zdravo Miki. Ukratko, Komisija je utvrdila da je uzrok malera bio u neispravnosti onog malog senzora koga možeš da vidiš na vrhu kugle na špicu bočnog Bloka-D. Naravno da je to bitno I zanimljivo, ali povremeno imam komentare da previše forsiram te tehničke textove a opet ja sam inženjer I interesuju me baš te stvari a ne preterano ekologija, daleke planete u dalekim galaksijama ili projekti od kojih smo daleko milenijumima (kao npr. transfer atmosphere sa Venere na Mars I sl.).
Slažem se da je trebalo čitavu priču zaokružiti takvim textom I tako napraviti nekakvu celinu.
Hvala na komentaru
0 #5 Aleksandar Zorkić 25-11-2018 17:40
Citat dragant:
Da li ste videli ovaj video?
Da, uskoro ćemo ga postavićemo na sajt.
0 #4 dragant 25-11-2018 15:08
Da li ste videli ovaj video? Lansiranje MS-10, snimak iz ISS. Timelaps režim, tj ubrzano. Čudna su mi svetla na Zemlji, ne liče na strukture koje gledamo iz ISS. Odustvo okena takođe. Jasna linija granice atmosfere. Da li ovo pravi snimak ili kompjuterska simulacija?
+1 #3 Miki 23-11-2018 13:29
Pozdrav autoru i hvala na tekstovima.
Zanima me, da li će biti neki detaljniji tekst oko uzroka neuspešnog lansiranja MS-10, napisan posle izveštaja komisije. Imali smo par tekstova domah posle incidenta, sa, pokazaće se, tačnim predpostavkama o uzroku kvara. Ali sada kada je izveštaj komisije objavljen, zamolio bih za jedan širi tekst sa više detalja (da ih gutamo mi, za astronautiku zaluđeni... (: )
Drago
0 #2 Drago 21-11-2018 23:41
Hej Nikola hvala za ovo na kraju.
Što se tiče Angare, čak I Rusi nisu sigurni u vezi njene budućnosti. Para se nema, stručnjaci se okreću vojnoj indrustriji ili furaju u Kinu, Indiju, Koreju I sl. trbuhom za kruhom... da li će kosmos da ispašta videćemo.
Često me kritikuju da navijam za Ruse I da previse pišem o njima, pa sad moram da se dovijam (pa pišem o Kinezima hahaha!) ali pisaću kad se pojavi neki konkretan povod I o Angarama.
Javi se opet!
Pozdrav, DD
Nikola
+3 #1 Nikola 21-11-2018 15:30
Mozete li napisati clanak (ili e-knjigu :)) o ruskoj raketi Angara? O novom kriogenom drugom stepenu koji je nedavno najavljen (tek) za 2026? Nesto vise o tvrdnji da, u razlicitim konfiguracijama , Angara moze ponijeti u nisku orbitu izmedju 2t do 40t? Da li je ovo raketa koja moze zamijeniti Sojuze i Protone ili labudova pjesma ruske kosmonautike? Srdacan pozdrav i veliko hvala za sjajne tekstove!