Svi smo viđali snimke astronauta koji u bestežinskom stanju lebde iznad Zemlje, i slušali, naravno, o “nultoj gravitaciji”. Ali to je pogrešan termin. Snaga gravitacije opada sa rastojanjem (tačnije, sa kvadratom rastojanja), ali nikada ne padne potpuno na nulu. Ako ćemo pravo, gravitacija se prostire u beskonačnost.

gravitacija

Nikada niko ne može “pobeći iz za­grljaja gravitacije”, kao što se ne može pobeći od plaćanja poreza.

Astronautima izgleda kao da su iskusili nedostatak gravitacije zato što se okreću oko Zemlje. Ono što stvar­no osećaju jeste slobodan pad, jer oni zapravo stalno “padaju” ka Zemlji. I zbilja – oni padaju ka njoj, ali se bočno kreću tolikom brzinom da zapravo ni­kada ne stignu da padnu. Rezultat toga je da neprestano prate krivinu naše planete, uvek padaju na nju ali je ni­kada ne pogađaju.

Na tipičnim šatlovskim visinama orbita oko Zemlje, na oko 400 km, sila gravitacije iznosi još uvek 90% one koju osećamo na površini. Gravitacija još uvek veoma snažno utiče na kre­tanje letilice (i astronauta). Njeno puno dejstvo će ponovo osetiti tek kada slete na njenu površinu.

Dejan Milovanović
0 #2 Dejan Milovanović 17-09-2010 19:15
Samo bih ubacio malu ispravku jer u pretposlednjem pasusu u zadnjoj rečenici stoji da sateliti uvek padaju na površinu Zemlje ali nikad ne padnu. Zapravo, svaki satelit kad-tad padne upravo zbog uticaja gravitacije ali to se ne dešava baš toliko brzo. Nekada su potrebne i decenije! Koliko će satelit opstati u orbiti naziva se "životni vek satelita" i lako se o tome može više saznati kucanjem datog naziva u google!
Vladimir