Astronautika: misije

Institut za kosmička istraživanja Ruske akademije (ИКИ РАН) predložio da se eksperimenat ponovi. O tome obavešten  direktor Vladimir Popovkin

fobos-gLansiranje prethodnog „Fobos–grunta“ početkom novembra prošle godine završeno je totalnim neuspehom. Međuplanetna stanica uzletela je iz Bajkonura noću 9. novembra 2011. godine. Planirano je da aparat težak preko 13 tona odleti do Marsovog satelita, uzme 200 grama uzoraka tla i donese ih na Zemlju. Računalo se da bi misija mogla da traje oko 2,5 godine. Samo u jednom pravcu aparat je trebalo da preleti skoro 330 miliona kilometara.

Posle odvajanja od rakete–nosača „Zenit“ na stanici se nije uključio marševski motor, i „Fobos–grunt“ se nije ni popeo na predviđenu orbitu. Na žaljenje svih, 15. januara krhotine aparata sunovratile su se u Tihi okean.

Već posle dve nedelje čelni rukovodilac „Roskosmosa“ – ruske Nase – saopštio je novinarima da je najverovatniji uzrok pada njegovog mezimca i uzdanice nenadano delovanje teških naelektrisanih čestica iz kosmičkih dubina. To je izazvalo razozni udar na memoriju brodskog računara ruske stanice. Procenjeno je da je taj jedan teški neutron napravio štetu od preko 5 milijardi rubalja.

O Fobos Gruntu:

Rusi oživeli planove za istraživanje Meseca - 2011

Po meni, kada bi Rusi ponovo lansirali „Fobos–grut“, bio bi to najveći takav potez u istoriji astronautike. Koliko ja znam, tako nešto nikad niko nije uradio. Niti mu je padalo na pamet. Znaju li Rusi nešto što drugi ne znaju, ili je u pitanju „slovenska duša“?

Vredno naše pažnje. Program Chang'e -... 2 dana ranije