gagarin jurijJurij Gagarin
(1934-1968)

Rodio se 9. marta 1934. blizu Smolenska. Otac mu je bio stolar u jednoj zadruzi. U Luberecku je završio zanatsku školu 1951. a u Saratovu 1955. industrijski tehnikum i pilotski kurs u aero klubu. Školovanje je nastavio u Orensburgu i 1957. postao pilot-lovac Sovjetskih vazduhoplovnih snaga.

Gagarin je svoj "mali korak" načinio 12. aprila 1961. kada je u svemirskom brodu Vastok obleteo Zemlju. Bio je to prvi čovekov let u kosmos i era kosmonautike je time otvorena.

Na ovom letu Gagarin je načinio jedan krug oko planete. Poleteo je sa kosmodroma Bajkonur u 9:07 sati po Moskovskom vremenu, usao u elipticnu orbitu, dosegao visinu od 327 km i nakon 108 minuta spustio se na teritoriju Sovjetskog saveza.

gagarin pred let
Gagarin neposredno pre svog
istorijskog leta

Kada je poleteo u svemir Gagarin je bio major po cinu. Kada je sleteo na zemlju bio je pukovnik. Dobio je Orden Lenjina i proglasen je Herojem Sovjetskog Saveza. Sirom SSSR podizani su mu spomenici i ulice dobijale ime po njemu. U celom svetu postao je slavan.

Poginuo je 27. marta 1968. u avionskoj nesreci dok je testirao jedan mlazni avion. Trebalo je to da bude, kako je sam izjavio pred let, jedan rutinski zadatak. Urna sa njegovim pepelom je postavljena u zidine Kremllja. Njegovo rodno mesto dobilo je ime po njemu - Gagarin.

Jedan krater na drugoj strani Meseca nosi ime Gagarin.

mart 2000.