Sunčev sistem

Istorija Sunčevog sistema, ili kako je Saturn spasio Zemlju

12

Da li je naš Sunčev sistem retkost? Do pre samo nekoliko decenija verovali smo da naš slučaj predstavlja standard, da smo samo jedni od mnogih. Kameni svetovi u blizini zvezde i gasoviti divovi sa ledenim satelitima na udaljenim orbitama; potpuno logičan obrazac. Koji bi drugi raspored mogao da ima planetarni sistem? No 1995. počeli smo da otkrivamo nove svetove oko drugih zvezda i ubrzo smo shvatili da su, kao što se često događa u istoriji nauke, stvari složenije nego što bi se očekivalo na prvi pogled. Većina otkrivenih egzoplaneta bili su 'vreli Jupiteri', odn. gasoviti divovi koji kruže oko svojih zvezda na zapanjujuće maloj udaljenosti. Toliko malo da se neko vrijeme mislilo da je njegovo postojanje nemoguće. Čak su im i godine bile zbunjujuće   kratke: prvootkrivenoj je trajala – samo 4 dana!

Činjenice o zvezdama

zvezde 1

• Zvezde su nebeska tela koja emituju sopstvenu svetlost, u stanju su plazme (tj. visoko jonizovanog gasa na visokoj temperaturi), sastoje se najviše od vodonika i helijuma, a zatim i od drugih elemenata u znatno manjoj količini. U središtima zvezda pod ogromnim pritiscima ogromna i je i temperatura (10 i više miliona stepeni). Takvi uslovi dovode do termonuklearnih reakcija i konačno do stvaranja energije koja se izliva u prostor. Nama najbliža zvezda je Sunce.Osnovne činjenice o Sučnevom sistemu: koje vrste tela postije, koliki je njihov broj....

Kakva je sudbina Sunčevog sistema?

sunce danas crvenidzin
Sunce danas Kroz sedam milijardi godina Sunce će se naduti.

Kakve misli te održavaju budnim tokom noći? Ako su to pitanja o tome kako će Sunčev sistem doći do svog kraja – wow, onda se ti zaista fokusiraš na velike stvari! Ali i neki naučnici se bave istim pitanjima i oni imaju odgovor za tebe: kada Sunce ostari deo Sunčevog sistema će biti progutan, a ostatak rasturen.

Gde je centar Sunčevog sistema?

ssistem

Sunčev sistem je skoro sasvim Sunce, što se mase tiče. Tek neznatan delić je sve ostalo. Sva tela Sunčevog sistem, bilioni kometa, milijarde manjeg ili većeg kamenja, desetine planeta i planeta patuljaka sve je to tek trunka prema masi Sunca. Od ukupne mase svih tela Sunčevog sistema 99,98% je Sunce, a 0,02% je sve ostalo. I sve to ostalo se, naravno, vrti oko Sunca.

Statistika malih tela

Mala tela1

Astronomija je spoj tradicije i modernih rešenja u svemu pa i u  klasifikaciji nebeskih tela te je sve oko te klasifikacije pomalo zamršeno, ali astronomi, dakle oni koji prate razvoj astronomije i nova otkrića dobro se snalaze u toj zbrci.

Sunčev sistem u Palanci

ss2

U utorak u 19h sa platoa ispred erste banke u Bačkoj Palanci, VoBaNISTA u saradnji sa nastavnicima i đacima škole "Radivoj Uvalić" organizuju "Nebesku šetnju na palanačkom korzou". Posmatraćemo kroz teleskope Mesec, Jupiter, Saturn, i možda još nešto ako je moguće od objekata dubokog neba. Ako dozvole uslovi, sve prognoze kažu da će biti vedro. Naravno pokušaćemo da pojasnimo koliko su planete udaljene i koliko je to veliki prostor, taj svemir. Ni sam nisam mogao da shvatim kada mi neko kaže: Jupiter je udaljen 750000000 kilometara (sedamsto miliona kilometara) ili 5 astronomskih jedinica.

Mala statistika malih planeta

asteroid u napadu

Evidencijom malih planeta bavi se Centar za male planete (Minor Planet Center) Međunarodne astronomske unije, a male planete su nebeska tela koja se kreću oko zvezde a nisu isključivo svrstane u komete. To mogu biti planete patuljci, asteroidi, trojanci, kentauri, objekti Kajperovog pojasa i drugi trans-neptunski objekti. U suštini sve nabrojane vrste ovih tela su stene veće od jednog metra (ispod su meteoroidi) čija masa nije dovoljno velika da bi se klasifikovali u planete, a nisu ni komete. Među sobom se razlikuju po svojim putanjama i položaju u Sunčevom sistemu.