Posmatranja

Parada planeta

Okupljanje planeta 2002 naziviCropU maju ove godine pažnju je privukla parada, odnosno prividno grupisanje, planeta. Nažalost ovog puta su planete bile dosta nezgodne za posmatranje.

Lep zadatak za posmatrače: Markarian's Chain

Markarianov lanac2crop

Markarianov lanac je blago zavijeni niz galaksija u galaktičkom jatu Devica. Dve galaksije u ovom nizu otkrio je Šarl Mesije 1781. godine i u svom katalogu im je dao oznake M84 i M86. Nešto kasnije Vilijem Heršel je otkrio ostale galaksije niza i one su dobile oznake iz Novog opšteg kataloga (New General Catalogue – NGC) Džona Luisa Emila Drajera, objavljenom 1888. godine.

Vreme je za M 81 (i 82)

M81M82pano

M 81 spada u najlepše galaksije na celom nebu. Ona je i jedna od najsvetlijih u Mesijeovom katalogu. Njena magnituda iznosi +6,8 i lepo se vidi dvogledom. Poznata je i pod imenom Bedeova galaksije jer ju je otkrio ovaj nemački astronom (Johan Elert Bode) 1774. a nešto kasnije, 1779. Pjer Mešan i Šarl Mesjeije su je uvrstili u Mesijeov katalog. Od nas je udaljena 12 miliona svetlosnih godina.

Noćas na nebu - april 2022.

nebo nocas