Galaksije

Lokalna grupa (ili Lokalno jato) galaksija

LGsmLokalna grupa (ili Lokalno jato) galaksija je skup 54 (bar 80) galaksija koje su gravitaciono povezane i nalaze se u krugu od jednog megaparseka. Međutim, ta daljina i nije toliko bitna za članstvo u grupi. Da bi neka galaksija ostala član Lokalne grupa važna je i njena brzina kretanja. Ako se jako brzo kreće ona se može otrgnuti gravitaciji Lokalne grupe i otići izvan nje. Ali, pojednostavljeno rečeno: to su galaksije koje se nalaza pod dominantnim uticajem gravitacije svih galaksija u grupi.

Vreme je za Sombrero!

Sombrero karta

Ova predivna, elegantna galaksija nalazi se preko 30 miliona svetlosnih godina daleko od nas. U prečniku ima 50.000 svetlosnih godina i prema tome tri puta manja od Mlečnog puta. Ako želite da je vidite – sad je njeno vreme. Ovih dana izlazi posle 18 sati, kulminira oko ponoći, a zalazi nešto pre pet sati ujutro. Iako je prilično daleko lepo se vidi i amaterskim teleskopom jer je prilično sjajna. Njena magnituda iznosi 9,2.

Kolika je Andromedina galaksija?

Picture 1crop

Ako je galaksija Andromeda udaljena 2,5 miliona svetlosnih godina, a prečnik joj je 100 hiljada svetlosnih godina, to bi gledano golim okom trebalo da bude veliko kao košarkaška lopta na 7,5 metara. Zašto je ono što vidimo samo kao malu tačka na noćnom nebu?

Kako smo se našli ispred svetlosti...?

2 375Kako smo se našli ispred svetlosti sa tih [dalekih] objekata? Jer [inaša materija potiče iz oblasti Velikog Praska!

To je pitanje čitaoca Dejana Mišića na skorašnji članak o otkriću do sada najstarije i najudaljenije galaksije. Najbolji odgovor daje standardna paradigma o evoluciji ranog svemira, hipoteza o takozvanoj inflacionoj fazi širenja. Evo kako to izgleda u slučaju nas i galaksije HD1.

Vrlo čudne galaksije!

300px Arp87fullNa stranu naučni značaj pekulijarnih galaksija one su, u velikom broju slučajeva, pre svega neverovatno lepe. I u celini i u detaljima. Vidimo ih rasute po nebu u krajnje maštovitim oblicima kako se presijavaju u grimiznim, ružičastim i plavim bojama milijardi tek upaljenih zvezda. Izuvijani i upleteni mlazevi gasa i prašine šikljaju iz nekih od njih duboko u međugalaktički prostor, a gusti rojevi plavih gigantskih zvezda obasjavaju džinovske oblake prašine i gasa dajući celoj galaksiji predivan, eterični i nestvaran izgled.

Ni jedan umetnik nije dorastao kreaciji univerzuma.

Otkriven kandidat za najudaljeniju i najstariju galaksiju

01cropPosmatranje prve formacije galaksija je jedan od najaktuelnijih trendova koji vlada u današnjoj astronomiji.  Prije desetak dana imali smo veliku vijest da je Habl otkrio najstariju pojedinačnu zvijezdu čijoj je svjetlosti trebalo 12.9 milijardi godina da stigne do nas. Sada izgleda imamo i najudaljeniju galaksiju od koje svjetlost čekamo već 13.5 milijardi godina.

Naša galaksija slomila ruku

Galaksija tekstNaša galaksija, Mlečni put, je spiralna galaksija sa prečkom u središtu. Ona ima nekoliko krakova, koje još zovemo i ruke, pa tako postoji Orionova ruka u kojoj se i mi nalazimo a tako je nazvana jer se, posmatrano sa Zemlje, nalazi u sazvežđu Orion. Zatim postoje i druge ruke – pogledajte ilustraciju.