Galaksije

Šest galaksija u orbiti oko crne rupe

objekat

Astronomi su otkrili šest galaksija zarobljene od strane supermasivne crne rupe koja se formirala nepunih milijardu godina posle Velikog praska. U istraživanju koje je objavila Evropska južna opservatorija (ESO) navodi se da je ogromna crna rupa, otprilike milijardu puta veća od mase našeg sunca, uspela da uhvati čitave galaksije u svoju orbitu. Crna rupa i disk materije oko nje zajednički su označeni kao kvazar SDSS J103027.09+052455.0.

Magnetni haos unutar galaksije Vrtlog

ZaNaslovnuStranu

Galaksija Messier 51 je jedna od najbolje proučenih spiralnih galaksija i omiljena meta astronoma amatera. Nalazi se na 31 miliona svetlosnih godina od u sazvežđu Canes Venatici (Lovački psi). Okrenuta je prema nama pod najboljim uglom tako da se izvanredno vide njeni kraci i oblaci gasa i prašine koji su fabrike za proizvodnju novih zvezda.

Mlečni put je deformisan

MilkyWay

Mlečni put je deformisan ekstremnom silom gravitacije tamne materije Velikog Magelanovog oblaka

Dugogodišnje verovanje da je Mlečni put, galaksija u kojoj se nalazi naš Sunčev sistem, relativno statičan, više ne važi. Galaktički disk u obliku spirale uvija se i deformiše pod ekstremnom gravitacionom silom manje susedne galaksije - Velikog Magelanovog oblaka (VMO).

Galaksija NGC 2275

Galaxy NGC 2775crop

Fotografiju ove galaksije napravio je svemirskog teleskopa Habl. Galaksije je upečatljiva zbog svoje nežne, “vunaste” prirode. Vunasti spiralni krakovi ukazuju na to da se nedavnao formiranja zvezda u galaksiji desilo relativno tiho.

Galaksija Messier 100

m100crop

Ovu izvanrednu fotografiju spiralne galaksije Messier 100 načinio je svemirski teleskomp Habl (NASA/ESA Hubble Space Telescop). Fotografija je dobijena kamerom širokog polja 3 (VFC3).

Galaksija NGC 5643

NGC 5643 crop

Na ovoj izvanrednoj fotografiji koju je napravio svemirski teleskop Habl (NASA/ESA Hubble Space Telescope) prikazana je spiralna galaksija NGC 5643 u sazvežđu Lupus (Vuk). Dobiti ovako dobru fotografiju nije lako. Urađeno je trideset različitih ekspozicija, u trajanju od ukupno 9 sati. Zahvaljujući velikoj rezoluciji i oštrini slike koju daje Habla, dobijena je ova slika puna detalja i lepote.

Mlečni put u rezoluciji od 50.000 x 25.000 piksela

Mlecni put 1 375

Tim astronoma uradio je veliko istraživanje centralnog dela Mlečnog puta, koji sadrži preko 250 miliona zvezda, koje bi moglo da pomogne u pružanju novih uvida u stvaranje i istoriju naše galaksije. Od prikupljenih podataka stvorena je ogromna slika veličine 50.000 x 25.000 piksela. Slika je dobijane pomoću 7000 ekspozicija, što odgovara 450.000 pojedinačnih CCD slika ili ogromnih 3,5 milijardi piksela. Vidni prostor koji pokriva fotografija odgovara površini od 1000 punih Meseca.