Godine 2007. sa radio opservatorije Parkes duboko u svemiru otkriveni su čudni radio bljeskovi koji i dan danas zbunjuju naučnike i predstavljaju jednu od najvećih misterija svemira jer niko ne zna pouzdano šta je njihov uzrok i kakvo im je poreklo.

file 20230510 21 acngdy
Radio teleskop Parkes, Australija

Ono što se o njima zna jeste da su kratkotrajni, da traju svega nekoliko milisekundi i zato su nazvani brzi radio-impulsi ili brzi radio-rafali ili slično, zavisno od prevoda sa engleskog: fast radio burst, FRB. U samo jednom svom bljesku u svemir ovaj izvor izrači više energije nego što to Sunce učini za više dana.

file 20230511 21 ifg0v8
Infografika sa naslovom „Zakrivljena polja oko misterioznog brzog radio praska“ prikazuje ilustraciju dva radio teleskopa, svetlog objekta na nebu i grafikona.

Promene u magnetnom polju oko ponavljajućeg brzog radio rafala nagoveštavaju prirodu njegovog porekla. Di Li / ScienceApe / Kineska akademija nauka

Tokom prošle (2022) godine astronomi sa radio teleskopa FAST, u Kini, čiji tanjir ima promer od 500 metara, detektovali su brzi radio-rafal koji je dobio oznaku FRB 20190520B i koji nikad ne miruje te proizvodi svoje bljeskove po nekoliko puta na sat, ponekad i na više radio frekvencija. Naravno da su astronomi širom planete počeli da prate ovaj izvor i to na različitim radio talasnim dužinama.

Ovaj FRB objekat se nalazi u izuzetno gustoj sredini u patuljastoj galaksiji udaljenoj 3,9 milijardi svetlosnih godina.

Šta izaziva ove eksplozije radio talasa? Postoje neke pretpostavke o tome ali one  nisu uspevale da zadovolje naučnike i da ponude zadovoljavajuće odgovore na brojna pitanja, međutim ovih dana se rešenje možda pojavilo. O tome govori profesor Miroslav Filipović sa Western Sydney University, koji je i jedan od autora članka* o ovom fenomenu objavljenom u časopisu Science:

„Jedan od tih izliva, - objašnjava prof. Filipović – malo pre pomenuti FRB 20190520B, posmatran je 16 meseci sa radio opservatorija Parks (Novi Južni Vels, Australija) i Green Bank (Virdžinija, SAD). Naša osmatranja sugerišu da ovaj FRB proizvodi jake signale na prilično visokim frekvencijama i da su oni visoko polarizovani što znači da „talasaju“ mnogo jače u jednom nego u drugom pravcu. Izvor ovih izboja je okružen jakim ali veoma promenljivim magnetnim poljem. Jedno od objašnjenja za ove događaje sugeriše da je njihov izvor binarni sistem sastavljen od neutronske zvezde koja se kreće kroz vetrove guste, magnetizovane plazme koju proizvodi masivni zvezdani pratilac – a koji može biti čak i crna rupa.

Od ranije je poznato da masivne zvezde imaju jake zvezdane vetrove sa jakim magnetnim poljem oko sebe. Tokom kretanja po orbiti oko zvezde izvor FRB ulazi i zatim napušta oblast zvezdanog vetra i prema tome logično je očekivati da se smer posmatranog magnetnog polja obrne.

Ova dosadašnja posmatranja pružaju dokaze da izvori FRB imaju masivnog pratioca koji proizvodi visoko magnetizovanu plazmu. Ukoliko je sve ovo tačno onda u budućnosti možemo da očekujemo promene polarizacije signala iz ovo FRB – a to bi onda bilo i definitivno rešenje velike kosmičke misterije.

* Autori članka su:

Prma: The Conversation