Uzbuđenje naučnika dobrim kvalitetom fotografija koje stižu sa Svemirskog teleskopa James Vebb (JWST) nikako se ne stišava jer sve popularniji teleskop stalno šalje nove veličanstvene snimke. Ovog puta radi se o Vebom pogledu na najveću planetu Sunčevog sistema, o Jupiteru. Zaista, toliko toga se na ovim snimcima vidi, svakako više nego što su naučnici očekivali.

JWST 2022 07 27 JupiterVelika fotografija
Credit: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team; image processing by Judy Schmidt.

JWST je snimao Jupiter blisko infracrvenom kamerom, dakle beležio je infracrvene talase, a to su oni koje ljudsko oko ne može da detektuje. Zato se, da bismo videli vizuelni zapis, ta infracrvena svetlost konvertuje u vidljivi spektar. Time se dobije divna, detaljna fotografija ali sa neobičnim bojama i svakako ne onakvim kakve smo navikli da vidimo na snimcima Jupitera. Najduže talasne dužine na fotografiji dobijaju crvenkasti preliv, a najkraće plavičast.

Šta se vidi na fotografiji

JupiterJWST1Velika fotografija
Credit: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team; image processing by Ricardo Hueso (UPV/EHU) and Judy Schmidt.

Ovo je kompozitna slika, što znači da je ona sastavljena od više pojedinačnih snimaka. Vidimo samu planetu, ali i ono što je prava retkost: Jupiterov prsten, a zatim i dva Jupiterova meseca: Amalteju i Adrasteju. Plavi sjaj oko Jupiterovih polova su aurore.

Amalteja je svetla tačka na krajnjoj levoj strani fotografije, a Adrasteja bleda tačka na ivici prstena. Uostalom, stavite kursor na fotografiju pa će se učitati nazivi objekata. U pozadini vidimo blede tačkica koje su verovatno udaljene galaksije.