Još malo loših vesti za sve nas koji smo se nadali da ćemo uskoro videti naslednika čuvenog Hablovog teleskopa. U novom budžetu NASA-e nema dovoljno novca za sve planirane projekte pa su neki morali biti ukinuti,drugi modifikovani, tako da im se cena umanji ,a neki su opet samo odloženi za neko kasnije vreme, kada će, kako se američki političari nadaju, biti više para.

Izgradnja i lansiranje, sada već neslavno čuvenog JWST (James Webb Space Telescope), odloženi su za još 4 godine. Novi datum lansiranja, iako nije preciziran, neće biti pre 2018-e! Naravno, kao i kod ranijih odlaganja, problem je i sada u novcu.

Moglo bi se u prvi mah pomisliti da je neko iz američke administracije odlučio upotrebiti novac od svemirskog teleskopa za neke “bolje namene”, ali setimo se da projekat testiranja i izgradnje JSWT-a, najskupljeg satelita u istoriji, nije išao baš po planu. Davne, 1996-e, kada je prvi put procenjena cena ovog teleskopa na 500 miliona dolara i to sa optikom prečnika 8 metara, niko nije sumnjao da će do kraja 2010-e teleskop biti u L2 tački i otkrivati tajne univerzuma. Međutim, kako je vreme prolazilo cena se uvećavala toliko da je prvo prihvaćeno manje primarno ogledalo od 6,5 metara, a zatim su beskrajna odlaganja, zbog raznih tehničkih poteškoća dodatno opteretila budžet. Trenutno, niko sa sigurnošću ne može da kaže koliko će para biti potrošeno do kraja projekta, ali sigurno je da ta cifra neće biti manja od 4,7 milijardi dolara, što je skoro 10 puta više od prvobitno planiranog iznosa.

Nasin Administrator Čarls Bolden (Charles Bolden), izjavio je da će radije prihvatiti poduže odlaganje misije, nego da se mora povećavati budžet NASA-e za 375 miliona dolara ove, i svake naredne godine do 2014-e, dok Senatorka Barbara Mikulski koja već godinama pokušava da izdejstvuje povećanje budžeta JSWT-a, kaže da će ovo “škrtarenje” imati za posledicu još veću ukupnu cenu projekta.

Ko će na kraju ostvariti uštedu, a ko će platiti više, pokazaće vreme. Informaciju o kašnjenju i dalje ne možete naći na sajtu JWST-a (http://www.jwst.nasa.gov/) ili na zvaničnom sajtu NASA-e (www.nasa.gov) , ali izvesno je da uz postojeću ekonomsku krizu i kresanje budžeta, još dugo vremena nećemo videti ništa veće i moćnije od “dobrog starog” Habla na polju svemirskih teleskopa.

jwst