Kanada je odabrala dvoje novih astronauta. To su Dr Dženifer Sajdi i potpukovnik Džošua Kutrik.

Premijer Kanade Trudo je na svečanoj sednici parlamenta posvećenoj 150. godišnjici osnivanja ove države, objavio imena dvoje novih astronauta zemlje lovorovog lista. Oni su odabrani posle analize primljenih aplikacija od preko 3700 zainteresovanih kandidata.

Dr Dženifer En Mak-Kinon Sajdi (Jennifer Anne MacKinnon Sidey) je rođena 3. avgusta 1988. u Kalgariju, u provinciji Alberta. Diplomirala je mehaniku, a doktorirala inženjering sagorevanja. Pored maternjeg engleskog, koristi bazični francuski. Pre izbora za astronauta, radila je Kembridžskom univerzitetu kao predavač.

Sejdi

Dr Dženifer Sajdi

Potpukovnik Džošua Kutrajk (Joshua Kutryk) je rođen 21. marta 1982. u Fort-Saskačevanu, takođe u kanadskoj provinciji Alberta. Pre izbora za astronauta, Kutrajk je služio u kraljevskim vojno-vazduhoplovnim snagama Kanade. Kutrajk ima veoma impresivnu stručnu - on inženjer mehanike, magistar kosmičkih studija, magistar inžnjeringa probne pilotaže, magistar vazduhoplovnih odbrambenih studija, probni pilot, pilot-lovac i instruktor letenja sa ukupnim naletom od 2800 časova na preko 25 letećih aparata. Sudeći po prezimenu, koje ima slovensku formu "Kutrik", njegovi preci potiču iz zapadne Ukrajine.

kutrajk

Potpukovnik Džošua Kutrajk

Pre Sejdijeve i Kutrajka, Kanada je odabrala ukupno trinaestoro astronauta. Prva grupa kanadskih astronauta je brojala šestoro kandidata odabranih decembra 1983. za misije na američkim spejs šatlovima. Bili su to Mark Garno (prvi Kanađanin u kosmosu), Stiven Maklin (koji je sada direktor Kanadske kosmičke agencije), Roberta Bondar (prva Kanađanka na orbiti, koja je ujedno bila i drugi građanin Kanade u kosmosu), Robert Tirsk, Kenet Mani (on jedini nije leteo u kosmos iz ove grupe) i Bjarni Trigvason.

grupa83

Prvi kanadski astronauti (grupa 1983.)
Stoje sleva na desno - Kenet Mani, Mark Garno, Stiven Maklin i Bjarni Trigvason.
Sede Robert Tirsk i Roberta Bondar

Juna 1992. Kanadska kosmička agencija (CSA), koja je uzgred formirana posle selekcije prve grupe kanadskih astronauta (bilo je to 1989.), objavila je imena članova druge grupe kanadskih astronauta. Među njima najveću popularnost je doživeo astronaut- kompozitor Kris Hadfild koji je sa Međunarodne kosmičke stanice održao koncert sa jednim orkestrom u Londonu. On je tri puta leteo u kosmos. Džuli Pajet je letela jedanput, a David Vilijams dva puta. Iz ove grupe, jedini Majkl Mek-Kej nije leteo u kosmos. Istina, pored njih tu je bio i Dr Robert Stjuart, koji je, međutim samo nedelju dana po imenovanju za astronauta, iz ličnih razloga odlučio da napusti pripreme, tako da je kandidat sa najkraćim stažom astronauta u istoriji.

grupa92

Astronauti grupe 1992 - (l-d) Majkl Mek-Kej, Kris Hadfild, Džuli Pajet i David Vilijams

Kada je 2008. počeo izbor treće grupe kanadskih astronauta, više od 8000 ljudi se prijavilo za samo dva mesta. U maju 2009. direktor CSA, bivši astronaut Maklin je objavio imena dva nova kanadska astronauta - Džeremija Hansena i Davida Sen-Žaka koji su, do izbora Sejdijeve i Kutrajka bili jedini aktivni astronauti CSA.

hansen

Astronaut grupe 2009. Džeremi Hansen

San-Žak se priprema za misiju MKS koja treba da krene novembra 2018.

grupa2009