Astronautika: istorija

pdf

WEBBOVA OGLEDALA

JWST

E-knjiga Draga I. Dragovića

Osetljivost teleskopa, ili koliko detalja može da uoči, direktno je povezana sa površinom ogledala koja sakuplja svetlost a koju šalju promatrani objekti. 'Webbovo' primarno ogledalo je široko 6,5 metara (21 stopa i 4 inča); ovako veliko ogledalo nikada ranije nije lansirano u kosmos.

Pregled

Jedan od najvećih naučnih ciljeva 'James Webb Space Telescope' (JWST) biće zapravo svojevrsno osvrtanje kroz vreme i vraćanje u period kada su galaksije bile mlade. 'Webb' će to učiniti posmatrajući galaksije, gravitaciona sočiva i kvazare koji su vrlo udaljeni, na preko 13 milijardi svetlosnih godina od nas. Da bi video tako daleke i slabašne objekte, 'Webbu', normalno, treba veliko ogledalo. Osetljivost teleskopa, od. koliko detalja može da vidi, direktno je povezana sa veličinom ogledala koje prikuplja svetlost dalekih objekata. Veće površine sakuplja više svetlosti, baš kao što veća posuda prima više vode nego mala.

Inženjerski Izazovi

Naučnici i inženjeri 'Webbovog' teleskopa su utvrdili da je za merenje svetlosti sa udaljenih galaksija neophodno primarno ogledalo širine makar 6,5 metara. Izrada tako velikog ogledala je predstavljala veliki izazov, čak i za korišćenje na Zemlji. Ovako veliko ogledalo nikada do sada nije lansirano u svemir!

Kada bi ogledalo svemirskog teleskopa 'Hubble' (prečnika 2,4 metra) bilo skalirano tako da bude dovoljno veliko za 'Webba', bilo bi preteško za lansiranje u orbitu. Zato je 'Webbov' tim je morao da smisli i pronađe nove načine za izradu ogledala tako da bude dovoljno lagano – samo jednu desetinu mase 'Hubbleovog'ogledala po jedinici površine – a opet dovoljno jako.

Tim 'Webbovog' teleskopa je odlučio da izradi segmentirano ogledalo od berilijuma, koji je istovremeno jak i lagan. Svaki od 18 segmenata je približno težak 20 kilograma.

Preuzmite e-knjigu u PDF formatu