Astronautika: misije

Sa kosmodroma u Bajkonuru, sa tzv. Gagarinove rampe (broj 1) je 15. maja u 07.01č (po moskovskom vremenu) uspešno lansiran kosmički brod ”Sajuz TMA-04M” sa članovima 31/32-ge osnovne posade Međunarodne kosmičke stanice (MKS). Lansiranje je obavljeno raketom-nosačem ”Sajuz-FG”. Komandant broda je Genadij Padalka (54, RKA), dok su brodski inženjeri Sergej Revin (46, RKA) i Džozef Akaba (45, NASA). Pozivni znak posade je ”Altair”. U sastav rezervne posade su bili Oleg Novicki (RKA), Jevgenij Tarelkin (RKA) i Kevin Ford (NASA).

sojuz

Devet minuta kasnije, brod je odvojen od trećeg stepena rakete-nosača ”Sajuz-FG” i ušao u orbitu parametara:

• § Perigej – 190km
  • § Apogej – 250km
  • § Period – 88,8 min
  • § Nagib – 51,4 stepeni.

Spajanje sa MKS preko modula MIM-2 ”Poisk” je planirano dva dana posle lansiranje, 17. maja, u 08.38č (MV). Na MKS se nalaze komandant stanice Oleg Kononjenko (RKA) i Andre Kajpers (Kuipers, ESA) i Donald Petit (Pettit, NASA). U okviru priprema za spajanje kontrolori leta su deset dana pre lansiranja broda ”Sajuz TMA-04M” povećali orbitu MKS za više od pet kilometara. Korekcija orbite čija je srednja vrednost sada 399km, obavljena je pomoću motora evropskog teretnog broda ATV-3 ”Edoardo Amaldi”.

Prvobitno, bilo je planirano da ”Sajuz TMA-04M” poleti 30. marta. Međutim, proteklog januara je zbog problema sa hermetičnoŠĆu aparata za povratak došlo do njegove zamene. To se odrazilo na pomeranje lansiranja za mesec i po dana i skrašenja trajanja misije sa 160 na 125 dana.

Stručnjaci najnoviji let na MKS zovu ”ekološkom” misijom koja obuhvata 40 naučnih eksperimenata. Pored toga, tu je i jedan izlazak u otvoreni kosmos koji će obaviti Padalka i Jurij Malenčenko (stiže na MKS u julu za vreme sledeće misije 32/33). Tokom rada u otvorenom kosmosu, veterani Padalka i Malenčenko će pripremiti ”teren” za spajanje ruskog višenamenskog laboratorijskog modula (MLM) ”Nauka” koje je planirano sledeće godine. Kosmonauti će takođe sa stanice MKS lansirati naučno-istraživački mikrosatelit ”Čibis-M”.

Za Padalku najzanimljiviji eksperimenti će biti iz oblasti ekologije, medicine i perspektivnih kosmičkih tehnologija, dok Revina i Akabu posebno privlače eksperimenti proučavanja ekosistema stanice i Zemlje (uključujući Bajkal i Aralsko more), odnosno medicinska istraživanja.

Povratak posade MKS-31/32 planiran je da bude u oktobru 2012.

Biografija članova posade MKS-31/32