ISS

'Kurs': praktični kurs kako otići na ISS

1

Već mesecima, da ne kažem godinama, nemamo zanimljivih vesti o ISS. Iz te letargije su nas malo trgle fanfare posle političke pomame izazvane prvim američkim privatnim lansiranjem ljudi na stanicu posle decenije suše i zavisnosti od Rusa. Od kako je orbitna stanica u kosmosu, ako ne računamo 28 poseta šatlova, do sada ju je posetilo stotinjak ruskih putničkih brodova 'Sajuz' i teretnjaka 'Progress'. To je za Ruse danas rutina, ali kako oni to rade? Spojiti se sa ISS koja juri po orbiti brzinom od 27.600 km/h i obilazi Zemlju 19 puta dnevno nemoguća je misija bez napredne elektronike. Upoznajmo se malo kako to oni rade, obzirom da su i Amerikanci osmislili jedan sistem u davno vreme kada su na stanicu leteli šatlovima.

Ide li konačno 'Nauka' u orbitu?

nauka 1

Ima jedan 20-tonski modul koji se priprema za let na ISS još od 1995. To je ruski 'Višenamenski laboratorijski modul’, kako sam preveo englesku verziju naziva ’Multi-Purpose Laboratory Module’ (MLM) a oni ruski original ’Многофункциональный лабораторный модуль’ (МЛМ). Poslednji put sam pisao o modulu 2017, kada je mučenik vrećen u Hruničevljevu fabriku na debelu doradu, jer su u rezervoarima za gorivo pronađeni opiljci metala, ubistveni za rad u kosmosu. Rad je bio ogroman i odložio je lansiranje za nekoliko godina. Konačno, modul 'Наука' je spreman za transport na kosmodrom radi lansiranja sledeće godine, čak 13 godina posle prvobitnog plana.

Virus Korona i u svemiru?

astronauti u karanteni

Putovanja ljudi u svemir neće se otkazati no istovremeno su otkazana polijetanja raketa sa satelitima iz Francuske Gvajane (CNES) ali i Europsko-Ruska robotička misija na Mars obzirom na nemogućnost osiguranja dostatne karantene za veliki broj osoblja zaduženog za kompletiranje i lansiranje misije koja će na put ka Marsu morati pričekati slijedeći lansirni prozor za dvije godine, 2022.

Ukleti modul MLM Nauka

mlm nauka

Ruski segment Međunarodne svemirske postaje trebao je još 2007. godine biti upotpunjen velikim znanstveno istraživačkim modulom Nauka, no planovi su jedno a realizacija istih nešto sasvim drugo.

Istraga o rupi na Svemirskoj stanici

traganje

Samo kratko da javimo (u nadi da će kasnije biti više informacija, a i da će se ovim povodom javiti naši izveštači koji prate svemirske misije) da su u utorak dva ruska kosmonauta izašli iz Međunarodne svemirske stanice u naporu da reše ili bar doprinesu rešenju pojavi misteriozne rupa na Stanici o čemu smo, inače u više navrata pisali.

Povratak u kosmos

m10

Noseći kosmički brod “Sajuz MS-11” sa tročlanom posadom, raketa-nosač “Sajuz-FG” je poletela 3. decembra 2018. u 14:31č (moskovsko vreme) sa “Gagarinova lansirna rampa” kosmodroma Bajkonur. Devet minuta kasnije, kosmički brod je odvojen od trećeg stepena rakete-nosača i dospeo na orbitu. Samo šest časova kasnije, posle četiri orbite, u 20:35č “Sajuz MS-11” je spojen sa modulom “Poisk” ruskog segmenta Međunarodne kosmičke stanice (MKS). Operacije susreta i spajanja su obavljene u automatskom režimu.

Time-lapse: kako lansiranje izgleda iz kosmosa

l5

16. NOVEMBRA 2018. SA BAJKONURA U KAZAHSTANA LANSIRANA JE RAKETA SOJUZ-FG noseći 2,5 tone materijala za Međunarodnu svemirsku stanicu. Raketa je lansiranja u 18:14 časova po UT tj. odmah iza ponoći po lokalnom vremenu. Desilo se da je u tom trenutku ISS bila iznad rusko-mongolske granice u poziciji da se sa nje videlo ovo lansirnaje.