ISS

Ruski modul se (ipak) spojio sa ISS!

1

Sjajan dan za 'Roskosmos' i Rusiju, iako s usponima i padovima. Nakon dugogodišnjih kašnjenja i odlaganja, ruski modul 'Наука' (MЛM-У) pristao je na nadirni port modula 'Звезда' 29. jula 2021. u 15:29 po našem. 'Наука' је lansirana 21 jula u 16:58 s Bajkonura uz pomoć 'Протонa-M'. Iako je modul od 20,35 tona i dužine 13,12 metara uspešno postavljen u orbitu, ubrzo nakon toga počeli su da se pojavljuju određeni problemi. Neki su, poput otvaranja antena automatskog navigacionog sistema 'Курс', infracrvenih i zvezdanih senzora, rešeni, ali neki nisu. ...

Gudbaj za ruski modul 'Pirs' orbitne stanice ISS

13Modul 'Пирс' je istorija. U ponedjeljak, 26. jula 2021. u 08:56 po našem, teretni brod 'Прогресс MС-16' ('77P' za Nasu) otkačio se od Međunarodne kosmičke stanice (ISS), odnevši sa sobom mali modul ruskog segmenta. To je bilo neophodno kako bi seomogućilo pristajanje modula 'Наука', lansiranog 21. jula. Ubrzo nakon toga, 'Прогресс', natovaren smećem i otpacima, aktivirao je svoje motore za kočenje. 'Прогресс MС-16' i 'Пирс' su se dezintegrisali oko 12:45 nad južnim Pacifikom. 'Пирс' je tako postao prvi ISS modul koji je odvojen od stanice od početka njene izgradnje 1998. Spajanje modula 'Наука' planirano je za 29. jul u 11:25 poo našem vremenu.

KONAČNO lansiran ruski modul 'NAUKA' na ISS

12

Nakon godina bezbrojnih odgađanja i najmanje desetak mojih textova, modul 'Наука'stigao je u kosmos. 21. jula 2021. u 12:58 po našem, raketa 'Протон-М' poletela je s rampe ПУ-39 kompleksa 200 kosmodroma Bajkonur s vrlo dragocenim teretom: 'Наука', poslednji modul sovjetskog dizajna namenjen ruskom segmentu Međunarodne orbitne stanice.

NAUKA u orbiti

MLM krunichev

Spajanje sa ISS do kraja mjeseca

Veliki ruski laboratorij MLM Nauka, 21.07.2021. u 16:58 po našem vremenu, lansiran je sa raketodroma Baikonur raketom Proton M u Zemljinu orbitu.

'Kurs': praktični kurs kako otići na ISS

1

Već mesecima, da ne kažem godinama, nemamo zanimljivih vesti o ISS. Iz te letargije su nas malo trgle fanfare posle političke pomame izazvane prvim američkim privatnim lansiranjem ljudi na stanicu posle decenije suše i zavisnosti od Rusa. Od kako je orbitna stanica u kosmosu, ako ne računamo 28 poseta šatlova, do sada ju je posetilo stotinjak ruskih putničkih brodova 'Sajuz' i teretnjaka 'Progress'. To je za Ruse danas rutina, ali kako oni to rade? Spojiti se sa ISS koja juri po orbiti brzinom od 27.600 km/h i obilazi Zemlju 19 puta dnevno nemoguća je misija bez napredne elektronike. Upoznajmo se malo kako to oni rade, obzirom da su i Amerikanci osmislili jedan sistem u davno vreme kada su na stanicu leteli šatlovima.

Ide li konačno 'Nauka' u orbitu?

nauka 1

Ima jedan 20-tonski modul koji se priprema za let na ISS još od 1995. To je ruski 'Višenamenski laboratorijski modul’, kako sam preveo englesku verziju naziva ’Multi-Purpose Laboratory Module’ (MLM) a oni ruski original ’Многофункциональный лабораторный модуль’ (МЛМ). Poslednji put sam pisao o modulu 2017, kada je mučenik vrećen u Hruničevljevu fabriku na debelu doradu, jer su u rezervoarima za gorivo pronađeni opiljci metala, ubistveni za rad u kosmosu. Rad je bio ogroman i odložio je lansiranje za nekoliko godina. Konačno, modul 'Наука' je spreman za transport na kosmodrom radi lansiranja sledeće godine, čak 13 godina posle prvobitnog plana.

Virus Korona i u svemiru?

astronauti u karanteni

Putovanja ljudi u svemir neće se otkazati no istovremeno su otkazana polijetanja raketa sa satelitima iz Francuske Gvajane (CNES) ali i Europsko-Ruska robotička misija na Mars obzirom na nemogućnost osiguranja dostatne karantene za veliki broj osoblja zaduženog za kompletiranje i lansiranje misije koja će na put ka Marsu morati pričekati slijedeći lansirni prozor za dvije godine, 2022.