Američke kompanije Dynetics i Pratt & Whitney Rocketdyne (P&WR) nameravaju da obnove proizvodnju najjačeg raketnog motora F-1, koji je krajem 60-ih i početkom 70-ih korišćen na prvom stepenu mesečeve RN “Satrun V”. Ovaj motor snage 816 ts (tona u sekundi) će biti upotrebljen na kosmičkom lansirnom sistemi SLS (Space Launch System), novoj super-raketi koju razvija NASA sa pilotirane misije u duboki kosmos. Stručnjaci ove dve kompanije trvde da su evidentne energetske i ekonomske prednosti ovog motora u odnosu na motor na čvrsto gorivo korišćenom na spejs šatlu. NASA planira da prva dva lansiranja SLS budu ostvarena primenom ovih bustera na čvrsto gorivo, a da se početkom 2020-ih, tokom trećeg eksperimentalnog lansiranja koriste motori na tečno gorivo.

F1
F-1

NASA radi na pripremi kontrakta vrednog 200 miliona dolara za razvoj koncepta perspektivnog raketnog bloka (program ABEDRR) i očekuje se da Dynetics i P&WR budu medju kandidatima. Pored njih tu su i kompanije Aerojet (sa motorom AJ-1000 koji je forsirana varijanta motora AJ-26/NK-33) i ATK sa projektom perspektvinog motora na čvrsto gorivo.

U P&WR kažu da bi obnova proizvodnje motora F-1 koja je obustavljena pre 40-tak godina, uz sve normalne rizike, bila dvostruko jeftinija od razvoja novog motora iste klase.  Motor F-1 ima optimalni odnos potiska i mase, visoki stepen pouzdanosti i relativno nisku proizvodnu cenu i kao takav, prema mišljenju menadžera P&WR predstavlja idealno rešenje za SLS.

Ukoliko NASA izabere F-1 za svoju super-raketu SLS, onda bi ovaj motor mogao biti testiran već 2017. i spreman za operativnu upotrebu prema grafiku projekta SLS.

Da po svemu sudeći, vreme starih raketnih super-motora ponovo dolazi, smatraju i sa druge strane okeana, u RKK “Energija”. Tamo kažu da Rusija može za samo tri do četiri godine da skupa sa Ukrajinom i Kazahstanom, korišćenjem pouzdanih i već proverenih komponenti, kao što su na primer tzv. ‘car-motor’ RD-170 kompanije NPO “Energomaš“ sa potiskom od 800 tona koji je korišćen kod RN “Energija”, ili RD-171 koji se koristi na RN “Zenit” da sagradi super-nosač koji bi mogao da lansira kosmički brod od 20 tona prema Mesecu.

 


Testiranja perspektivnih raketnih motora

Testiran najjači plazmeni raketni motor

Razvoj reaktora i motora...


Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi:


Komentari  
marino1
0 #1 marino1 28-08-2012 22:39
da, zanimljivo je to sve pomalo..od motora do dizajna vracamo se u proslost a predstoji nam kalendarska buducnost....to samo pokazuje koliki je bio entuzijazama i potencijal kojeg smo imali i zaboravili...za pravo clarke i ekipa uopce nisu pogrijesili u svojim "odisejama", politika je ta koja je stopirala...dan as bi vec bili lako mogli rukom brisat prasinu s nekog curiositya
Dodaj komentar