Oprema

Može li vetar da oduva raketu?

v4U sred ravnice uzdizala se sjajna srebrna raketa koja je izgledala kao da je reinkarnirala iz filmova B-produkcije 50-ih godina. Slika je bila spektakularna i šokantna, jer je svako znao da se radilo o pravoj raketi koja treba da nosi putnike. Nije se radilo ni o šali, ni o modelu već o pravoj raketi, koja doduše ipak ne treba da odleti u orbitu. Radilo se o prototipu 'SpaceX-ovog'broda 'Starship'koji bi trebalo da posluži za uvežbavanje vertikalnog sletanja za buduće brodove. Baš kao što su svojevremeno dva prototipa 'Grasshopperakorišćena za usavršavanje tehnike vertikalnog sletanja prvog stepemna 'Falcona 9', isto tako će 'Starhopper', kako je ime tvorevine, uraditi za 'Starship'...

Opširnije: Može li vetar da oduva raketu?

Write comment (2 Comments)

NEAR - prvi istraživač asteroida

NEAR

PRVI ISTRAŽIVAČ ASTEROIDA

NEAR c

Krajem prošlog veka NASA je smislila da bi neke kosmičke zadatke mogle da obavljaju letilice čije bi misije trajale do 3 godine a koštale bi manje od \(150 miliona. Prva letilica tog programa, nazvanog 'Discovery', bila je misija 'NEAR', čija je konstrukcija, lansiranje i prvih mesec dana rada koštalo \)122 miliona. Do kraja, ta cifra se duplirala. Zadatak misije je bilo proučavanje asteroida Eros, te je on postao prvi koji je ikad proučavan sa orbite. Kako je sonda završila na kraju?

 

Opširnije: NEAR - prvi istraživač asteroida

Write comment (0 Comments)

Život motora posle smrti raketa

m2
Spejs šatlovi su prestali da lete pre 7 godina, ali njihovi SSME (RS-25) motori su napravljeni za duži život. Danas se oni koriste pod različitim imenima u dva projekta, pri čemu su u jednom slučaju modifikovani da se koriste jednokratno, a u drugom se proverava njihova sposobnost da ponovo šalju u kosmos sa minimalnim zadržavanjem.

Opširnije: Život motora posle smrti raketa

Write comment (0 Comments)

Sojuz MS-10 - anatomija kosmičkog incidenta

SOJUZpdf

'СОЮЗ МС-10'

anatomija kosmičkog incidenta

Kao što smo pratili tokom ovog meseca, ova nesreća je izazvala veliku pažnju širom sveta ali i kod naših čitalaca. Posle bezmalo desetak tekstova na našem sajtu o ovoj temi, pokušaću da napravim jednu rekapitulaciju ove kratke ali istorijski nesumljivo bitne misije.

Opširnije: Sojuz MS-10 - anatomija kosmičkog incidenta

Write comment (0 Comments)

U pripremi 101 knjiga Draška Dragovića: 'Союз МС-10'

s3pdf

Uskoro nova elektronska knjiga Draška Dragovića o misterioznom prekidu leta čuvene ruske rakete. Incident nezapamćen u isotirji kosmonautike! Kako je došlo do prekida misije, kako su se kosmonauti spasli i da li je Međunarodna svemirska stenica ugrožena? 

Opširnije: U pripremi 101 knjiga Draška Dragovića: 'Союз МС-10'

Write comment (0 Comments)

Prvi povratak “Falkona” u bazu Vandenberg

F4

Kompanija SpaceX sada već rutinski vraća na Zemlju prve stepenova rakete-nosača “Falkon 9” koji se posle provere i servisiranja ponovo koriste za komercijalna lansiranje. Sada je stručnjacima SpaceX uspelo da po prvi put vrate prvi stepen svog lansera u bazu Vandenberg, u Kaliforniji.

Opširnije: Prvi povratak “Falkona” u bazu Vandenberg

Write comment (0 Comments)

Sto misija 'Ariane 5'

a1

25. septembra 2018. u 22:28 UTC 'Arianespace'je lansirala misiju VA243 sa Kouroua. Ovog puta 'Ariana 5'je ponela u orbitu komunikacione satelite 'Horizons 3e''Intelsat 38', ali ono što je stvarno značajno to je da je to bila stota misija ove rakete-veterana. Od prve, i neuspele misije V89 od 4. juna 1996, 'Ariana 5'je najvažnija evropska raketa. Više od dve decenije lansiranja sa zavidnom pouzdanošću učinilo je 'Arianu 5'komercijalno uspešnom i pravim merilom evropske kosmičke industrije. Koreni 'Ariane 5'sežu na kraj 70-ih, kada je optimistička Evropa počela da razvija novu porodicu raketa. Osim što je bila nesumljivi lider programa 'Ariane', Francuska je imala ambiciozne ciljeve po pitanju kosmosa i sanjala da ima sopstvenu letilicu sa ljudskom posadom. Ponešena uspehom Nasinih spejs šatlova, francuska kosmička agencija CNES se koncentrisala na stvaranje svog šatla.

Opširnije: Sto misija 'Ariane 5'

Write comment (0 Comments)

LOV NA NEPRIJATELJSKE SATELITE

Ubica satelitapdf

Istorija sovjetskih kosmičkih presretača


Poslednje godine Obamine vladavine, Bela kuća je konstatovala da je Kremlj u globalnoj propagandnoj ofanzivi i da to pod hitno treba da se promeni. Usledile su nove sankcije, blokiranja računa u zapadnim bankama pojedinaca i Putinovih saradnika, zabrane saradnje sa ruskim kompanijama i firmama... Meni se to dopalo jer su počele da se pojavljuju interesantne priče o ruskom tajnom i 'tajnom' oružju, čije su cevi i lanseri okrenuti ka progresivnom Zapadu. Danas ću probati da sintetišem jednu od tema koja je konstantna enigma za (skoro) svakog.

Opširnije: LOV NA NEPRIJATELJSKE SATELITE

Write comment (0 Comments)

GSLV-Mk. III

g18Danas ćemo se upoznati sa indijskom trostepenom raketom srednje nosivosti, 'GSLV Mk. III'. Prvobitno je bila namenjena lansiranju satelita na GEO orbitu, ali je nedavno objavljeno da će poneti i prve Induse u kosmos.

Opširnije: GSLV-Mk. III

Write comment (0 Comments)

KAKO SE PRAVE NAJVEĆI RAKETNI MOTORI NA SVETU

najveci motori 85

pdf

KAKO SE PRAVE 

NAJVEĆI RAKETNI MOTORI NA SVETU

 

Prošle nedelje sam napisao tužan tekst o stanju u ruskoj kosmičkoj industriji. Decenijama jedno od glavnih pera u njenoj pejanici bila je korporacija NPO 'Energomaš', koja od 1991. nosi ime svog slavnog konstruktora, genijalnog konstruktora Valentina Gluška. Sovjetska korporcija je stekla svetsku slavu po kerozinskim motorima RD-107/108 koji su pokretali rakete 'R-7', 'Molnije' i 'Sojuze', i porodice motora RD-170/180 koji su se nalazili na raketama 'Energija', 'Zenit' i 'Atlas V'. Častim vas jednim obilaskom ove fabrike ... Mnoge stvari će biti jasnije.

Opširnije: KAKO SE PRAVE NAJVEĆI RAKETNI MOTORI NA SVETU

Write comment (2 Comments)

Komentari

  • Boris Saksida said More
    Baš lepo,pozdrav svima,Boris! 19 sati ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Ne tražite egzaktan odgovor o starosti... 2 dana ranije
  • ato said More
    Mali ispravak: A 10% od brzine... 3 dana ranije
  • Siniša said More
    A mene zanima, kako s postojećom... 3 dana ranije
  • Duca said More
    Čovek bi pomislio da je to rešenje za... 4 dana ranije

Foto...