BELISSIMA - Projekt Astronomske opservatorije Beograd i skup: Mreža teleskopa zapadnog Balkana, Prokuplje, 27.-29.09.2010.

b10-510

Položaj osmatračnice, kliknite
Vidojevica_obs_map01-sm
Vidojevica_obs_map02-sm

Već se godinama priča, spominju planovi o izgradnji vanjske, planinske, astrofizičke osmatračnice Astronomske opservatorije Beograd. Prije više od dva desetljeća odabrana je lokacija na planini Vidojevica (Prokuplje).

U prošlim su godinama, uz mnoštvo problema tekli radovi na izgradnji prvih objekata. Nakon obimnih modifikacija, konačno su kompletirani radovi na kupoli teleskopa od 60 cm i glavnoj zgradi buduće zvjezdarnice.

Taj 60 cm teleskop je naprosto bio uklet i austrijski proizvođač nikako nije uspijevao dovesti njegov rad unutar specifikacija, pa se našla solucija: Došao je potpuno novi koji zadovoljava uvijete i biti će postavljem ovog vikenda, 2.-3.10. 2010.

AOB je od europskog fonda 7FP-a dobio 3 milijuna eura da u naredne tri godine na toj lokaciji postavi još jedan instrument promjera objektiva ~ 1.5m, projekt BELISSIMA - BELgrade Initiative for Spaca Science, Instrumentation and Modeling in Astrophysics.

Kako se u regiji naglo povećava broj teleskopa, domaćini su došli na ideju da se skupa s tim projektom odmah krene i s razvojom mreže teleskopa i sve započme dogovarati na manjem skupu u Prokuplju. Veliku grupu astronoma iz AOB su predvodili ravnatelj Zoran Knežević i koordinator projekta Milan Bogosavljević.

Od ostalih iz Srbije tu su bili predstavnici sveučilista iz Niša i Novog Sada te Istraživačke stanice Petnica.
Od stranaca su sudjelovali predstavnici iz Bugarske, Češke, Grčke, Hrvatske, Mađarske, Njemačke i Španjolske.

Bez obzira na osnovnu temu skupa, suradnju i razmjenu, razgovorima je ipak dominirala rasprava o specifikacijama novog 1.5 m teleskopa. Od prezentiranih projekata automatizacije, imalo se što naučiti i to od novih pristupa do popisa situacija koje kod automatičara izazivaju noćne more. Fran Hrzenjak i Denis Stojgl prezentirali su naša iskustva u automatizaciji astronomskih kupola.

b2-510

Projekt BELISSIMA ima uz znanstveni potencijal i veliki edukacijsko-popularizacijski dio pa će sve ljubitelje neba jako obradovati "otvaranje" i te lokacije, ali i same opservatorije u Beogradu za posjete. U svakom slučaju, kada se pogleda živost interesa za astronomiju, taj projekt i najave nove zvjezdarnice u Petnici, pred Srbijom je početak "renesanse" promatračke astronomije.

Pogledajte album slika
album

Hodogram plana razvoja zvjezdarnice na Vidojevici:
2010. - dovršetak kupole i postavljanje 60 cm teleskopa
- dovršetak glavne zgrade (predavaona, 4 sobe, kuhinja, 2 ureda, skladišta)
- postavljanje meteorološke stanice
2011. - Tehnička dokumentacija i naruđba teleskopa ~1.5 m "Milutin Milanković"
- Tehnička dokumentacija za zgradu teleskopa
2012. - Izgradnja prve faze osmatračnice
- Isporuka teleskopa
2013. - Prvo svjetlo

Ostalo:

Pitomi obronci Vidojevice na kojima se voćnjaci i šumarci penju prema vrhu, ljubazni domaćini te obilje, vrhunske, domaće kuhinje, zorno su ukazivali da robotizacija i daljinsko upravljanje teleskopa ima i svojih loših strana.

Ponekad se naprosto isplati fizički doći i do teleskopa :o)

Više o projektu BELISSIMA

Sale
0 #1 Sale 08-10-2010 16:24
Prosto mi bode oči da je ovakav članak napisao neko od gostiju skupa umesto, kako bi priličilo, da to uradi neko od domaćina. Ipak je ovo jedno od retkih domaćih mesta na Internetu koje se bavi popularizacijom Astronomije pa je prosto zadivljujuće kako ga domaći profesionalci iz branše efektno i sa puno žara izbegavaju i Astronomski Magazin i Letenku.