AUVlogo_sm ASTRONOMSKA UDRUGA VIDULINI
www.zvjezdarnica.org *   www.astronautika.com
www.lightpollution.org www.m-111.org
mb:1588303 žiro: OTP banka d.d. 2407000-1128021489

PRIOPĆENJE ZA MEDIJE

Osoba za kontakt i telefon: Marino Tumpić, voditelj Zvjezdarnice Vidulini 098 255 096

Danas je u Istri i službeno otvorena Zvjezdarnica Vidulini - Vidulini Observatory;

Ilustracije by Zvjezdarnica Vidulini!
Kliknite na ilustracije
vsx-next_sm
Sustav za istraživanja promjenjivih zvijezda u laboratoriju Zvjezdarnice Vidulini na kompletiranju
exo-next_sm
Veliki robotizirani teleskop Zvjezdarnice Vidulini, najveći takav sustav u Hrvatskoj
zvjezdarnica-vidulini_web_sm
Web stranice Zvjezdarnice Vidulini
marino-tumpic-i-gregor-srdoc_sm
Marino Tumpić (desno) i Gregor Srdoč (lijevo) voditelji Zvjezdarnice Vidulini
tres-2_sm
Fotometrijski zapis ekstrasolarnog planeta TrES-2 s Zvjezdarnice Vidulini od 28.05.2009.

Danas, 30. svibnja 2009. godine i službeno je otvorena najmodernija zvjezdarnica u Hrvatskoj - Zvjezdarnica Vidulini (Vidulini Observatory) koja djeluje u sastavu Astronomske udruge Vidulini (AUV) iz Istre.

Riječ je o "low cost" zvjezdarnici novog doba iz koje su dosad (i prije službenog otvorenja) otkrivene čak 73 nove promjenjive zvijezde! Prema upravo objavljenim statistikama američke AXA grupe (American eXoplanet Archive) rad Zvjezdarnice Vidulini svrstava Hrvatsku na treće mjesto u svijetu na području opažanja i istraživanja planeta oko drugih zvijezda!

Web prezentacija Zvjezdarnice Vidulini dostupna je na adresi: www.zvjezdarnica.org .

Nakon desetak godina rada na području edukacije i istraživanja u astronomiji, astronomi iz Astronomske udruge Vidulini, oformili su Zvjezdarnicu Vidulini koja sada djeluje u sastavu AU Vidulini.

Zahvaljujući potpori Istarske županije tijekom ove godine uspjelo se nabaviti početni kontigent neophodne opreme te započeti s radom uz svjetski priznata otkrića i rezultate istraživanja.

Tim ljudi na Zvjezdarnici Vidulini predvodi Marino Tumpić kao voditelj Zvjezdarnice i Gregor Srdoč kao voditelj istraživačkih projekata.

Sjedište Zvjezdarnice Vidulini je u Vidulinima, u Istri. Riječ je već sada o najmodernijoj zvjezdarnici u Hrvatskoj s robotičkim i drugim sustavima namjenjenim opažanju i istraživanju svemira.

Zbog specifičnih uvjeta rada i nastanka te neposjedovanja vlastitog zemljišta ili građevinskog objekta, u ovom trenutku pojedini sofisticirani sustavi i oprema raspoređeni su na nekoliko lokaliteta u Istarskoj, Primorsko-goranskoj i Krapinsko-zagorskoj županiji, a uskoro i u inozemstvu, pa čak i na južnoj Zemljinoj polutci! Dislokacija opreme bila je (obzirom na uvjete) nužna kako bi se nesmetano koristila za astronomski rad kod privremenih udomitelja - opažača i istraživača, članova Zvjezdarnice Vidulini.
Intenzivno se radi na pronalasku i dobivanju na korištenje kvalitetne lokacije za gradnju montažnog objekta - Zvjezdarnice Vidulini, gdje bi se smjestila postojeća opreme ali i ona koju je u najskorije vrijeme nužno nabaviti. Takvim riješenjem Zvjezdarnica Vidulini omogućila bi cijelodnevni rad i smještaj radnog tima od dvoje do desetero ljudi, s mogućnošću da se pri zvjezdarnici tijekom cijele godine održavaju i edukacijske radionice za učenike i studente.

Zvjezdarnica Vidulini je logikom "najviše rezultata i opreme za najmanje novca" specifična po svojoj filozofiji osmišljavanja i realizacije.

Trenutno se na Zvjezdarnici Vidulini aktivno radi na području istraživanja i otkrića promjenjivih zvijezda, ekstrasolarnih planeta, Sunca, meteora i dr. Nakon nabavke nužne opreme rad zvjezdarnice proširiti će se i na druga područja u astronomji.

--

Tijekom kratkog vremena rada sa Zvjezdarnice Vidulini otkrivene su čak 73 nove, dosad nepoznate promjenjive zvijezde. Njihovo je otkriće potvrdila vodeća svjetska institucija za opažanja promjenjivih zvijezda - AAVSO (American Association of Variable Stars Observers). O kakvom je fantastičnom uspjehu riječ možda najbolje govori podatak da je iz Hrvatske, prije ovog uspjeha Zvjezdarnice Vidulini, otkrivena tek jedna takva zvijezda!

U Vidulinima je osmišljen potpuno novi sustav ("hardware i software + humanware") za ova istraživanja pod nazivom VSX NEXT. U ovom trenutku VSX NEX se nalazi na kompletiranju u laboratoriju zvjezdarnice te će uskoro raspolagati nekoliko puta jačim mogućnostima. Broj otkrića će tada rapidno rasti. Tijekom samo jedne noći (!) sustav VSX NEXT napravi nekoliko milijuna pojedinačnih mjerenja! Nekoliko desetaka puta više nego što je to prije samo deset-petnaest godina mogao načiniti astronom upotrebom klasičnih metoda istraživanja tijekom cijelog svojeg života!

--

Dosad je u svijetu upotrebom različitih tehnika otkriveno 347 planeta oko drugih zvijezda. Metodom fotometrije tranzita od tog broja moguće ih je detektirati 59. No zbog njihovih specifičnosti za zvjezdarnice smještene na Zemlji interesantno je njih 43. Sa sjeverne Zemljine polutke teorijski je pak vidljivo njih 36. Od tog broja Zvjezdarnica Vidulini opažala je i istraživala njih čak 17!

Upravo objavljena statistika American eXoplanet Archive (AXA) grupacije pokazuje kako se Hrvatska, zahvaljujući prvenstveno radu Gregora Srdoča s Zvjezdarnice Vidulini, nalazi na trećem mjestu u svijetu na području opažanja i istraživanja planeta drugih zvijezda (gledano prema odnosu rezultata i populacije stanovnika) odnosno na sedmom mjestu prema apsolutnom broju opažanja ! Zvjezdarnica Vidulini jedina se u Hrvatskoj bavi istraživanjima planeta drugih zvijezda i jedna je od rijetkih čak i u svijetu!

Sustav za ova istraživanja nosi oznaku EXO NEXT. Zanimljivo je kako se prva uspješna detekcija ekstrasolarnog planeta pri Vidulinima uspjela napraviti svega nekoliko mjeseci nakon što su to odradili u NASA. Ilustracije radi, tom je prilikom NASA angažirala vodeće znanstvenike i najveće teleskope svijeta te direktno uložila 100.000USD! Radi usporedbe oprema koju se tada koristila od strane članova Astronomske udruge Vidulini (većinom studenata i profesora) pri Zvjezdarnici Vidulini bila je reda veličine petnajstak tisuća kuna (čak pedeset puta manje od profesionalaca iz NASA! Godine ulaganja u edukaciju i rad s mladima pokazao je svoje pravo lice. Nedavna uspješna fotometrijska opažanja ekstrasolarnih planeta upotrebom profesionalnih digitalnih aparata i teleobjektiva od samo 63mm otvora, smještenih na robotiziranoj montaži zapravo su pokrenula pravu revoluciju u načinima i metodama rada na ovom novom i iznimno zahtjevnom području moderne astronomije. Bilo je to po prvi puta u svijetu da se upotrebom "teleskopa" veličine da stane u toaletnu torbicu - uspjelo napraviti tako nešto!

Pored Istarske županije značaj i važnost projekta Zvjezdarnice Vidulini prepoznat je i pri županijskoj te Hrvatskoj zajednici tehničke kulture. Potpore koje bi uskoro trebale biti realizirane uz ljude, znanje i iskustvo pri Zvjezdarnici Vidulini omogućiti će da Vidulini razviju svoje dokazane potencijale te postanu markantna zvjezdarnica na svijetu.

Pored ovih astronomskih uspjeha Istarskih astronoma sa Zvjezdarnice Vidulini, pri AUV nedavno su pokrenuli Prvi Hrvatski svemirski program čiji je konačni cilj postavljanje u orbitu Hrvatskog pikosatelita (CROPSAT - www.astronautika.com ), izdaju elektronički časopis  iz astronomije i astronautike - M111 (www.m-111.org ), brinu za edukaciju i zaštitu noćnog krajobraza (www.lightpollution.org ) te spremaju ovogodišnje izdanje ljetnih prirodoslovno-tehničkih radionica za učenike osnovnih i srednjih škola i studente (cLARKe).

Na stranicama Zvjezdarnice Vidulini (www.zvjezdarnica.org ) pored informacija o ljudima, projektima, opremi, istraživanjima i otkrićima nalaze se i popularno-znanstveni članci na dnevnoj bazi o novostima i zanimljivostima iz svijeta astronomije i srodnih znanosti namijenjene medijima i javnosti.

Službeno otvorenje i početak rada Zvjezdarnice Vidulini doprinos je i obilježavanju Međunarodne godine Astronomije 2009.

MARINO TUMPIĆ, voditelj Zvjezdarnice Vidulini;

"Zvjezdarnica Vidulini, rad, otkrića i uspjesi naših članova pokazuju kakav se izvrstan rezultat, na svjetskoj razini, može ostvariti uz upornu edukaciju i rad s mladim ljudima. Sprega mladih ljudi, edukacije i edukatora, uz stjecanje iskustva na vlastitom radu najbolji su put za vrhunske domete u znanosti. Ono što nas sada čeka je, da se pored Istarske županije i Zajednice tehničke kulture, i gospodarstvo uključi potporu najvrijednije mjerne jedinice društva - Znanje!"

GREGOR SRDOČ, voditelj istraživačkih projekata Zvjezdarnice Vidulini;

''Istraživanja dobivena fotometrijskim promatranjima tranzita exoplaneta tek dobivaju na zamahu, pravi rezultati poput otkrića planeta mase Marsa u rezonantnim orbitama se očekuju za par godina. Otkriće nove "Zemlje'' nalazi se tek koji tjedan ili mjesec u budućnosti."