radan

Skopsko astronomsko društvo je 50 godišnjicu Gagarinovog legendarnog leta obeležilo sa tri događaja među kojim je i izložba u naciolalnoj univerzitetskoj biblioteci (NUB) gde je pored naših slika u saradnji sa ruskom ambasadom postavljena i izložba iz života Jurija Gagarina.

Gizdenko

Nekako iznenada pre dva dana iz NUB-a su nam se javili i rekli da će doći neki ruski kosmonaut, kao da to nije ništa. Mi smo se u drušvu svi našli u panici šta i kako da organizujemo. Veliki problem je bio to što nismo znali kakva je agenda kosmonauta pa smo organizovali ispred NUB-e postavljanje teleskopa za gledanje Sunca. Sunce je imalo dve veće grupe pega pa smo rešili da posmatramo sa Bader filterom na Refraktoru od 102 mm f/10 i na Koronadu koji ima H-alfa filter. Slika i u jednom i u drugom teleskopu je bila prekrasna . Na refraktoru su se lepo videle pege sa polusnekom i senkom a na Koronadu protuberance su se razile duž cele donje stranei plus detalja po površini koliko te volja.

Pogledajte album slika sa ovog događaja
album

Puno posetilaca ovog događaja bilo je oduševljeno prilikom da vide Sunce a puno njih nije ni znalo da na njemu postoje i takve formacije kao što su pege a za protuberance da ne pričam. Ipak bilo je veoma različitih posetilaca kako po godinama tako i po drugim kategorijama i bilo je interesantno odgovarati na njihova oduševljenja.

kosmonaut

Negde oko podneva stigao je i gost iz Rusije zbog koga smo se i okupuli .To je ukrainsko-ruski kosmonaut Jurij Gidzenko koji je bio na legendarnoj ruskoj svemirskoj stanici Mir, kao i jedan iz prve posade medjunardone svemirske stanice (na kojoj je boravio dva puta) koja i danas krstari iznad naših glava. U tri prilike ukupno je proveo 325 dana i dva puta izlazio u svemirsku šetnju.

atevik

Bilo kako bilo, koliko je meni poznato ovo je prvi put da je neki kosmonaut ili astronaut boravio u Makedoniji , pa je ovo za sve nas zaljububljenike u Kosmos bila izvanerdna prilika da se iz prve ruke upoznamo sa kosmonautom kao i da ukrademo neki utisak iz svemira. Na žalost ljudi iz ruske ambasade nisu nam izašli u susret tako da su ga veoma brižno čuvali. Kosmonaut Jurij je po programu imao kratko izlaganje o svom imenjaku Gagarinu i par reči o sebi i svemirkom programu uopšte o kome je dosta promotivno govorio. Posle toga imao je 10ak minuta predviđenih za autograme i slikanje , pa onda 5 minuta za medije i pitanja nas zainteresovane da nešto zaista vredno čujemo od njega. Međutim i tih 5-6 minuta su se prepolovili zbog prevoda. Kulturni ataše ruske ambasada koji je više nalikovao na telohranitelja nam ga je jednostavno oteo. Moje jedino pitanje koje sam stavrno želeo da ga pitam je bilo da li ima nostalgiju za svemirom i po meni su mu se na trenutak ozarile oči i dogovorio sa „Da,naravno“. Hteo sam da ga pitam i da li bi sad odmah otišao da ga pozovu ali mi je onaj pogled nekako odgovorio i na to pitanje. Ma imao sam ja gzilion pitanjaza kosmonauta ali ovi rusi ga ne daju , pa ne daju. Na kraju je bila neka grupna fotka i nekako na brzinu smo ga mi iz društva ponovo ukrali da pogleda kroz naše teleskope ali je cela situacija prošla previše panično i na brzinu. A mogli su ruski ambasador i taj kulturni ataše da odu bar na kafu negde i da nam ga ostave da poričamo snjim.

slika

Ovako smo morali da se zadovoljimo sa par autograma na teleskopu nekim našim slikama i što je najvažnije zahvaljujući dovitljivošću Martina Stojanovskog kosmonaut Jurij Gidzenko se potpisao na drugom broju Astronomskog Magazina sa Jurijem Gagarinom na slici.

AMpostipisan-crop
Potpisan AM, detalj. Kliknite na sliku da se učita cela.

Pozdrav iz Skoplja