Bitka koja je oblikovala univerzum - Fabio Pakuči

Vreme je za najveću bitku u univerzumu: Veliki prasak. U jednom uglu imamo gravitaciju - silu koja drži svu materiju na okupu. U drugom je pritisak - sila koja odguruje materiju. U narednih nekoliko stotina hiljada godina, ova dva izazivača će se rvati za sudbinu univerzuma. Međutim, oko čega se ove sile bore? Fabio Pakuči rasvetljava ovaj istorijiski meč. [Režija: Džozef Klark; naracija: Džek Katmor-Skot; muzika: Salil Bhajani, cAMP studio].

Uključite / isključite titlove dole desno: strelica

BitkaTED 1

BitkaTED 2

BitkaTED 3

Transkript

Milenka Okuka, Translator
Ivana Korom, Reviewer

00:11
Svi vi, dobro došli! Vreme je da zauzmete mesta za najveću bitku u univerzumu u nastajanju. Tako je - Veliki prasak samo što nije počeo! U jednom uglu je sila koja drži svu materiju na okupu. Deluje na sve čestice sa masom i njen opseg je beskonačan - pozdravite gravitaciju! U drugom uglu, naš izazivač odguruje materijuspektakularnom snagom. Kada postane jako teško, naš borac postaje još jači. Tako je, on je pritisak!

00:50
U narednih nekoliko stotina hiljada godina, ova dva izazivača će se rvati za sudbinu univerzuma. Tako je, narode, udarni talasi ovog istorijskog meča oblikovaće strukturu univerzuma kakvog znamo danas. Međutim, oko čega se ove sile bore? Saznaćemo kada Veliki prasak otpočne upravo... sad!

01:13
Zumirajmo rundu po rundu.

01:16
Epski događaj je uveo tri komponente u naš univerzum u povoju.Tamnu materiju, koja jedino interaguje sa gravitacijom. Barionsku materiju, koja sačinjava svu materiju koju ste ikad videli, i na koju utiče kako gravitacija tako i pritisak. I radijaciju koja se sastoji od bezbroj čestica svetlosti, poznatih i kao fotoni.

01:35
U trenucima neposredno nakon Velikog praska sve tri komponente su bile u ravnoteži, a to znači da nijedno mesto nije bilo gušće od drugog. Kako univerzum pak počinje da se širi, razlike u gustini iskrsavaju. Gravitacija se istog trena baca na posao zbijajući materiju. Tamna materija počinje da se skuplja u središtu ovih sve gušćih oblasti, formirajući osnove budućih galaksija.

01:58
U međuvremenu, pritisak počinje da sakuplja snagu. U ovoj vreloj, visokoenergetskoj sredini, protoni i elektroni ne mogu da se spoje i stvore atome, te ove slobodne čestice jure uokolo, slobodno interagujući sa okolnim fotonima. Rezultat gotovo da je tečnost od barionske materije i radijacije. Kako pak ove barionske čestice postaju bliže, tečnost postaje vrelija, terajući fotone da skakuću okolo neverovatno silovito. Ovo je snaga pritiska, to jest svetlosnog pritiska, koji se bori da stvari drži razdvojene.

02:32
Sa svakim žestokim stezanjem gravitacije koja zbija fotone i materiju zajedno, pritisak izvodi silovit potisak. I kako se dva džina bore, guraju ovu tečnost napred i nazad - stvarajući masivne talase koji se nazivaju barionskim akustičnim oscilacijama. Krećući se skoro dve trećine brzine svetlosti, ovi BAO-i se talasaju svemirom, utičući na univerzum u najvećoj mogućoj razmeri. Ovi kotrljajući talasi određuju preraspodelu materije kroz svemir, što znači da danas - skoro 14 milijardi godina nakon početka ove borbe - najveće su nam šanse da nađemo galaksije na bregovima talasa, a prazan prostor u dolama talasa. I to nije sve. I dalje možemo da vidimo ovo talasanje kao pozadinu radijacije u univerzumu, trajni podsetnik na ovu epsku bitku.

03:20
Međutim, nakon učaurenosti u pat poziciji oko 370 000 godina,struje naše bitke konačno počinju da se menjaju. Posle sveg ovog vremena, toplota nastala u Velikom prasku se značajno raspršila,rashlađujući univerzum do temperature u kojoj ovi slobodni elektroni počinju da se sparuju sa protonima. Poznata kao „era rekombinacije”, sprečava elektrone da bezobzirno skakuću okolo. I omogućuje svetlosti da slobodno poteče prvi put, osvetljujući univerzum. Ovi fotoni sad ispoljavaju sićušnu silu na neutralne atome sa kojima interaguju, vremenom umanjujući snagu pritiska.

03:59
I samim tim je vreme da krunišemo našeg šampiona! Neporaženu silu, najprodorniju snagu u univerzumu: gravitaciju! Pa ipak, ovde se rivalstvo ne završava. Danas se slična bitka između ovih zakletih neprijatelja nastavlja unutar svake zvezde. Kako gravitacija vuče zvezdani gas unutra, pritisak se uvećava i gura materiju nazad ka spolja. Ovo privlačenje i guranje održava Sunce i sve ostale zvezdestabilnim milijardama godina. Zapravo, upravo je sudar titana razlogzašto se zemljina atmosfera ne sruši na tlo. Stoga, ikao je njihova najveća bitka možda okončana, ova dva ratnika će i dalje da budu u klinču borbe - čak i dok se novi izazivač približava.

Peking a ne Bejdžing. Pre 36 minuta