U Mađarskoj županiji Bač-Kiškun, u gradu Baja, postoji lepo uređena opservatorija puna raznih drangulija za kojima glavu gube ljubitelji astronomije. Sem više teleskopa tu je lepa biblioteka, bista Gagarina, pilotsko odelo, a tu su i neki od istorijskih osmatračkih instrumenata i ko zna šta još. Ipak, mađarski astronomi su želeli da u blizini Baje izgrade još jednu opservatoriju što im je, konačno, ove godine i pošlo za rukom. Opservatorija je podignuta u okviru evropskog IPA projekta VoBanista u kojem im je partner bio novosadski Prirodno matematički fakultet sa tri astronomska društva: „Novi Sad“, „Kosmos“ i „Lira“.

HegedisProjekat VoBaNISTA je zvanično okončan zadnjeg dana februara ove godine, ali se njegovi programi odvijaju i dalje, pa je tako i ova mađarska opservatorija sada, u decembru završena. O njoj, i zbog čega je ona bila potreban razgovaramo sa njenim direktorom dr Tiborom Hegedišem.

- Opservatorija je važna iz više razloga. – kaže dr Hegediš. - Pre svega, u poređenju sa postojećom opservatorijom u Baji, ova nova, zbog mesta na kome se nalazi, ima pogled na tamnije nebo, tj. na nebo koje je za pola magnitude manje osvetljeno. Dakle, moći ćemo da posmatramo i bleđe nebeske objekte, one koje ranije nismo mogli da vidimo. Sem toga, na ovoj novoj opservatoriji imaćemo i nov, kvalitetniji teleskop.

Kupola raemeles DSC2765kupola helyen DSC2777
Kupolaavatas 20201213 DSC2816

Drugo, nova opservatorija će biti polazna tačka za turistički obilazak "Illancs Dark Sky Park", (Park tamnog neba, Ilanč /regija u županiji Bać-Kiškunj/). Opservatorija je smeštena u jugo-istočnom delu zaštićenog područja „Priroda 2000“ koju karakteriše nizak nivo svetlosnog zagađenja. Kako u okolini na 8 do 9 kilometara nema industrijske i poljoprivredne delatnosti taj kutak prirode može za duže vreme da se zaštiti i sačuva. Zajedničkim naporima lokalnih samouprava i astronoma iz Baje, ovde će se osnovati park tamnog neba što će predstavljati osobenu turističku atrakciju. Nova opservatorija je prvi korak u realizaciji zvezdanog parka.

Konačno, ova opservatorija pripada nevladinoj organizaciji, Astronomskoj fondaciji Baja, a njen razvoj je čvrsto povezan sa lokalnom zajednicom astronoma i amatera i profesionalaca. Kako je to slučaj i na drugim sličnim mestima u svetu očekujemo da se i ovde kod nas ojačaju prijateljske veze unutar zajednice, te da se koncentrišu ljudski i materijalni resursi za zajedničke potrebe. Svako u ovoj našoj zajednici novu opservatoriju doživljava kao svoju. Glavna njena svrha je, znači, povezivanje i približavanje svih sa ovog područja.

Ovaj projekat bi takođe mogao da nam približi naš jug, tj. naše kolege, astronome i profesionalce i amatere iz Srbije. Opservatorija je dokaz da razmišljamo na isti način. Opservatorija treba da bude manifestacija prijateljstva i bliske saradnje.

Gde se opservatorija tačno nalazi? Koje su njene geografske koordinate?

neptun1

Neptun2

Opservatorija je smeštena 10 kilometara od centra Baje, a njene koordinate su N 46,219218, E 19,072602. Nalazi se na visini od blizu 165 metara.

Ima li opservatorija ime?

Da, kako projekat VoBaNISTA predviđa i izgradnju specijalne biciklističke staze,  „Solar System Bike Route“ (Biciklistička ruta po Sunčevom sistemu) koja je projektovana u srazmeri 1: 455 miliona, sa srazmerno postavljenim planetama na stazi, a na čijem kraju će se nalaziti Neptun, onda je i ime opservatorije, za sada još nezvanično Opservatorija Neptun. Verovatno će to ime opservatorija i zadržati.

Koji nebeski objekti će se posmatrati sa opservatorije?

Glavni teleskop opservatorije biće modifikovan Kasegrenian od 50 centimetra. CCD detektor će imati SDSS komplet filtera. Sadašnji plan je da se posmatraju odabrana otvorena jata, promenljive zvezde, posebno pomračujuće binarne i višestruke koje su inače do sada proučavale i svemirske opservatorije TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) i Kepler.

Imaćemo i nekoliko manjih teleskopa na daljinsko upravljanje za studente i astronome amatere. Oni će moći da posmatraju sve objekte koji su dostupni sa lokacije opservatorije.

Dakle, i amateri će takođe moći da koriste opservatoriju?

Da, razvijamo zapravo zajedničku opservatoriju i to na najvišoj tački u Mađarskoj i teleskopi koji budu smešteni u toj zgradi biće dostupni i amaterima. Sam protokol korišćenja opservatorije još nije utvrđen, ali na tome radimo. Ono što je sigurno lokalni amateri i partnerska zajednica astronoma iz Srbije imaće prednost.

Dr Hegediš, na kraju dozvolite da vam prenesem čestitke i pozdrave učesnika projekta VoBaNISTA iz Vojvodine.

Hvala! Bilo bi nam veoma drago da naš park i opservatoriju poseti što veći broj posetilaca iz Vojvodine.

Pogledajte ALBUM FOTOGRAFIJA (9 fotografija)