1. februar

>> Na današnji dan 1990. u Moskvi je otvoren prvi McDonalld's i hiljade ljudi je satima čekalo na mrazu na otvaranje. Ali ono što je nama interesantnije dogodilo se 1958. jer su Amerikanci sa rampe LC-26 u vojnoj bazi Cape Canaveral lansirali u kosmos svoj prvi satelit. Radilo se o "Exploreru I" (1958 Alpha 1). Bio je to njihov odgovor na Sovjetski "Sputnjik 1"., a zadatak satelita je bilo istraživanje kosmosa.

Explorer1

Explorer (kliknite da se učita veća slika)

Satelit je napravljen u JPL, dok je kao raketa-nosač bila prepravljena balistička vojna raketa. Satelit je pravljen na brzinu i uz veliku saradnju svih službi, tako da im je za lansiranje bilo potrebno svega 84 dana.

Međutim, dok su se Amerikanci lomili od posla, ubila ih je vest da su Koroljev i drugovi već lansirali drugi satelit, "Sputnjik 2". Pritisak je bio veliki, jer je pokušaj prvog lansiranja već završio neuspehom, jer je "Vanguard TV3" pao u more 6. decembra ne dokopavši se orbite.

472px-Equipo_del_Explorer1
Fon Braun (desno), Van Alen i dr W. Pickering, tadašnji direktor JPL

Masa "Explorera" je bila samo 13,97 kg, dok je ruski "Sputnjik 2" imao 508,2 kg i nosio kucu Lajku u sebi.
Satelit je prvi put registrovao kosmičko zračenje, a akustični brojač mikrometeorita zabeležio je 145 udara čestica kosmičke prašine za 78.750 sekundi.

Misija je trajala 111 dana jer su se živine baterije potrošile, ali je sam satelit ostao u orbiti čitavih 12 godina, sve do 31. marta 1970.

Iz programa "Explorer" do 2007. lansirano je 90 satelita.