19. mart

Najsnažniji bljesak

218810main_grb_20080320_HI-1

>> Na današnji dan, ali 2008, u 06:12 po našem vremenu, na nebu iznad naših glava dogodio se neverovatan i redak događaj, kojme sem astrofizičara nije imao ko da se raduje.

Naime, u roku od samo 60 sekundi, tajanstveni izvor gama-zračenja (GRB) je tako snažno zasvetleo, da je u vidljivom delu spektra dogurao do 9,0 magnitude! To znači da je bio vidljiv i golim okom! A to znači da je u tom kratkom periodu postao najdalji objekat u svemiru vidljiv golim okom!

Objekat sa super-dosadnim imenom GRB080319B je otkrila svemirska opservatorija "SWIFT", i utvrdila da se ta eksplozija kojoj smo se mi radovali zapravo dogodila pre 7.500.000.000 godina (znači u vreme kada je Milki vej bio duplo mlađi), na mestu koje ćemo mi mnogo kasnije nazvati sazvežđe Bootes.

Eksplozija se smatra "najsjajnijem događajem u univerzumu kome su prisustvovali ljudi do sada", oko 2,5 miliona sjajnijem od najblještavije supernove do sada, SN 2005ap.

Tog dana je postignut još jedan rekord, a da se nije ticao cene benzina u Srbiji. Tog dana je ista opservatorija detektovala ne jednu, ne dve, već četiri slične GRB eksplozije. Zato je ova "naša" eksplozija idobila sufiks "B", jer je bila druga zabeležena tog dana. Zapravo, u periodu od 24 časa je bilo otkriveno 5 gama-eksplozija GRB tipa.

Predloženo je da se svi slični "iventi", kako to "stručno" izgovaraju naši novinari, budu nazvani Clarke Event, u čast Arthura C. Clarkea, slavnog futurologa i SF pisca, koji umro istog dana, baš koji sat pre detektovane eksplozije.

Pa posle nek' kažu da nema boga ...