23. jul

Otkrivena Hale-Boppova kometa

>> 1995. Da li su nam bili potrebni teleskopi, makar onakvi kakve smo koristili na Letenci, da bi smo posmatrali Hale-Boppovu kometu?

Comet-Hale-Bopp-29-03-1997
Autor snimka: Philipp Salzgeber

Odgovor je - ne! Ova posebno sjajna kometa, sa zvaničnom oznakom C/1995 01, smatra se 'najgledanijom' kometom XX veka, jer je golim okom bila vidljiva rekordnih 18 meseci. Otkrili su je nezavisno jedan od drugog dva Amerikanca, astronom Alan Hale i jedan zaluđeni amater Thomas Bopp, baš na današnji dan 1995. godine. Hale ju je ugledao ispred svoje kuće u novom Meksiku, a  Bopp dok je gledao kroz teleskop u Arizoni koji je slučajno tog dana pozajmio od prijatelja. Izračunato je da se kometa nalazi na oko 7,2 AJ, negde između Jupitera i Saturna; bila je to najudaljenija kometa ikada posmatrana. Prošlo je više od godinu dana dok kometa nije mogla da se vidi i golim okom, a sjaj joj se do maja 1996. postepeno povećavao. U aprilu 1997. prešla je svoj perihel, sijajući jače od bilo koje zvezde na nebu, sem Sirijusa. Rep se protezao po severnom nebu u dužini od skoro 45 stepeni. Najbliža Zemlji je bila 22. marta 1997, kada je proletela na 1,315 AJ od nas. Tada su u proseku od četiri Amerikanca trojica posmatrala ovu kometu, koja je preko 9 nedelja imala magnitudu 0.Da je proletela blizu kao kometa Hyakutake 1996. (0,1 AJ), rep bi joj se protezao preko čitavog neba i bio bi sjajniji nego Mesec!

Poslednji put kometa je mogla da se vidi bez teleskopa decembra 1997, što znači da smo mogli golim okom da je gledamo 569 dana.

Kometa je još aktivna i astronomi je i dan-danas prate, iako je udaljena preko 25,7 AJ od Sunca. Veruje se da će biti praćena sve do 2020, kada će dostići 30. magnitudu i utopiti se u udaljene galaksije istog prividnog sjaja.

Sledeći put će nam doći u goste 4385. godine, ali ovog puta će joj afel (najveće udaljenje od Sunca) biti sa 525 AJ smanjen na oko 370 AJ. Razlog za ovo je poslednji opasan prolaz kraj Juputera - na samo 0,77 AJ.

Alan Hale je tada izjavio: "Koja ironija - proveo sam preko 400 sati života loveći komete, i nikad ništa, a sada, odjednom, kada ih nisam ni gledao, jedna mi je prosto pala u krilo."

hale-bop