ngc6357

Ova slika predstavlja snimak jednog zvezdanog jata sastavljenog od bar tri manja jata. Unutar naše matične galaksije, Mlečnog puta, u sazvežđu Škorpiji, udaljeno oko 5500 svetlosnih godina od nas, nalazi se zvezdano jato sa kataloškom oznakom NGC 6357. Jato na slici sastavljeno je od vrelih, masivnih i luminoznih zvezda, koje, potpomognute eksplozijama supernova, svojim zračenjem formiraju okrugle „balone“, šupljine u supstanciji nastale snažnim duvanjem međuzvezdanog materijala (pretežno vodonika).

Sveukupno zračenje u okviru ovog NGC-a toliko je intenzivno da je tu vodonik – glavni sastojak jata – jonizovan. Ovakve oblasti u astronomiji se obično nazivaju H II (izgovara se: „ha dva“) regionima.

Ova prelepa fotografija nastala je udruženim radom nekoliko svemirskih teleskopa, kao i dodatnom računarskom obradom: mnogi regioni svemira toliko su slabi da ih ljudske oči ne mogu registrovati, a pored toga posmatranja instrumentima mogu da obuhvate i one delove spektra koje baš nikako ne možemo videti – bez obzira na njihovu snagu. Npr. na ovoj fotografiji ljubičasta boja predstavlja izgled NGC-a u delu spektra elektromagnetnog zračenja koje pripada iks-zracima, narandžasta je u infracrvenom delu, a vidljivi deo spektra prikazan je plavom bojom. Snažni iks-zraci mogu da „probiju“ regione bogate međuzvezdanom prašinom, pa pružaju dodatni uvid u zaklonjene luminozne zvezde.

Slika pred nama veličine je približno 44 lučna minuta (malo više od Sunca ili punog Meseca), tj. oko 70 svetlosnih godina, a sam NGC 6357 nalazi se na koordinatama (J2000): RA 17h 25m 34,2s, Dec. -34° 23’ 12“.

Još iz Zagonetnog kosmosa