Po svom obliku Hoag's Object je atipična galaksija i spada u prstenaste galaksije. Ime je dobila po američkom astronomu Arthuru Hoagu koji ju je i otkrio 1950. godine.

1Gq4kxS6KtrxpBCaI9R0Ung

Fotografija koju posmatramo načinjena je pomoću Svemirskog teleskopa Habl.

Galaksija ima gotovo idealno kružni oblik sa vrućim plavim zvezdama koje obavijaju žuti nukleus sačinjen uglavnom od starijih zvezda. U prostoru između prstena i nukleusa moguće je da ima zvezdanih jata, ali su ona suviše bleda da bi se videla i najjačim teleskopima.

Možda i najinteresantniji detalj koji se vidi na fotografiji je onaj na jedan sat. To je takođe prstenasta forma, gotovo umanjena slika galaksije o kojoj pričamo. Čini se da je u pitanju još jedna prstenasta galaksija u pozadini.

mapaSerpensMapa iz SkySafari 6 Pro

Galaksija se nalazi u sazvežđu Serpens na oko 600 miliona svetlosnih godina daleko od nas. Nešto je veća od naše galaksije, Mlečnog puta i u prečniku ima oko 120.000 svelosnih godina.

Ovakav neobičan oblik galaksije izaziva pitanje nastanka takve forme. Sam Hoag je pretpostavljao da je vidljivi prsten proizvod gravitacionog sočiva (slučaj kada veoma masivni objekat ispred posmatranog tela gravitacijom izobličuje svetlost objekta u pozadini), ali je ta ideja kasnije odbačena jer i jezgro galaksije i prsten oko njega imaju isti crveni pomak. Sem toga napredniji teleskopi su otkrili čvornovatu strukturu prstena što se u slučaju gravitacionog sočiva ne bi videlo.

Međutim, time nije rešeno pitanje nastanka ove forme galaksije. O tome postoji više teorije ali je svaka problematična jer ni jedna ne odgovara potpuno na sva pitanja koja se o obliku nameću.

Potražite ovu galaksiju u Stelariumu!