hs-2000-14-a-full_jpg

Ovaj jedinstveni par galaksija fotografisan je pomoću širokougaone planetarne kamere (Wide Field Planetary Camera 2, (WPFC2)) Hablovog svemirskog teleskopa. Na ovom snimku vidi se vrlo retka pojava: jedna spiralna galaksija u potpunosti leži ispred druge, veće spiralne galaksije, postavljene delimično postrance. Neobičan položaj ovih galaksija pruža retku mogućnost da se uoči tamni materijal iz prednje galaksije, jer ga obasjava svetlost zadnje galaksije.

Ovaj objekat ima katalošku oznaku NGC 3314.

Prašina koja leži u spiralnim kracima prednje galaksije uočava se na onim mestima na kojima apsorbuje svetlost iz udaljenije, zadnje galaksije. Time nastaje senka međuzvezdanog gasa koja nam pokazuje gde se taj gas nalazi i koliko svetlosti asporbuje. Prividni sjaj spoljašnjih grana prednje galaksije menja se od svetlijih ka tamnijih tonovima, jer je u prvom slučaju iza njih prazan prostor, a u drugom slučaju iza je svetla, zadnja galaksija, koja smanjuje vidljivost prednje.

NGC 3314 nalazi se u južnom sazvežđu Hidri, otprilike 140 miliona svetlosnih godina daleko. Svetle plave zvezde koje obrazuju zupčasti oblik blizu središta prednje galaksije nastale su relativno nedavno od međuzvezdanog gasa i prašine.

U mnogim galaksijama međuzvezdana prašina leži samo u istoj oblasti kao mlade plave zvezde. Međutim, u prednjoj galaksiji, NGC 3314a, postoje dodatne tamne trake koje nisu u vezi sa svetlim, mladim zvezdama.

Mali crveni pramen blizu centra slike je svetlo jezgro zadnje galaksije, NGC 3314b. Njegova boja nastaje iz istog razloga iz kog Sunce na zalasku izgleda crveno: kada svetlost prolazi kroz prostor koji sadrži čestice (a u Zemljinoj atmosferi to su molekuli, u galaksijama – čestice međuzvezdane prašine), njena boja postaje više crvena.

Ova fotografija sastavljena je od fotografija napravljenih kamerom WPFC2 u aprilu 1999. (William Keel, Ray White III (University of Alabama)), u plavom i infracrvenom delu spektra, spojenim fotografijama Hablovog »Heritage Teama« u martu 2000. godine, korišćenjem plavog, zelenog i crvenog filtera.

Još članaka Zagonetnog kosmosa