JupiterZK

Jupiter je najveća i najmasivnija planeta Sunčevog sistema, sa veoma jakim gravitacionim poljem. Svojom snažnom privlačnom silom bez milosti skreće, ali i usisava u sebe brojne komete i asteroide, sprečavajući ih da se upute prema Zemlji i ugroze njene žitelje.

Jedna od najspektakularnijih takvih pojava odigrala se sredinom jula 1994. godine, kada se kometa D/1993 F2 (Shoemaker/Levy 9) prošavši pored Jupitera raspala na preko dvadeset fragmenata, koji su jedan po jedan upadali u atmosferu ovog giganta, obrazujući kolosalne eksplozije.

Sigurno je da je u istoriji Sunčevog sistema bilo mnogo ovakvih sudara. Međutim, razvojem zemaljske i vanatmosferske posmatračke tehnike tek sada smo u mogućnosti da ove događaje pratimo „uživo“. U julu 2009. godine, petnaest godina nakon D/1993 F2, u Jupiter je „zaronila“ mala kometa ili asteroid, raspala se u dodiru sa planetom, i formirala eksploziju u formi bele grudvice u njenoj atmosferi. Procenjeno je da veličina grudvice odgovara veličini nekoliko fudbalskih igrališta. Takođe, smatra se da je ova eksplozija hiljadama puta snažnija od poznate eksplozije u Tunguskoj 1908. godine.

Ovu fotografiju načinio je Nasin teleskop „Habl“ (Hubble Space Telescope) u vidljivom delu spektra. Sama fotografija načinjena je moćnom širokougaonom kamerom 3 (Wide Field Camera 3, WFC3), i to u trenutku u kojem kamera još nije bila u potpunosti kalibrisana.

Link na fotografiju:

Author: Ivan Stamenković