galaksije-HST

Tamna materija i tamna energija danas su verovatno dve najveće zagonetke koje kosmos stavlja pred astronome. O čemu je, ukratko, reč?

Tamna materija je nevidljiva forma materije, za koju se pretpostavlja da mora da postoji zbog gravitacionog uticaja na običnu, vidljivu materiju, materiju od koje smo i mi sazdani, neemitujući i nerasejavajući pri tome elektromagnetno zračenje, dakle ostajući pri toj interakciji nevidljiva. Tamna energija je, prema teoriji, jedan vid energije koji prožima čitav svemir i koji povećava brzinu širenja kosmosa.

Pretpostavlja se da tamna energija zauzima čak 72%, a tamna materija 24% celokupne mase i energije kosmosa; na vidljivu materiju i energiju „otpada“ svega oko 4%. Sve što smo mogli da vidimo u celom kosmosu, do teorija o ovim nevidljivim komponentama univerzuma, je samo četiri procenta cele „torte“! Nije zato nikakvo čudo što se potrazi za tamnom materijom i tamnom energijom posvećuje izuzetna pažnja.

Astronomi i ovom prilikom koriste efekat gravitacionog sočiva, pojavu da svetlost, kao jedan oblik elektromagnetnih talasa, skreće sa pravolinijske putanje u blizini tela velikih masa. Kao i kod običnih sočiva koje poznajemo iz klasične, geometrijske optike, i gravitaciona sočiva ne moraju obavezno da „uveličaju“ objekat posmatranja: često se dešava da se objekti iza gravitacionog sočiva pojave više puta, blago deformisani pri tome. Višestrukim, vanredno preciznim merenjima mogu se donekle naslutiti tajne tamne energije.

Galaktičko jato Abell 1689, smešteno u sazvežđu Devica, ponaša se kao džinovsko gravitaciono sočivo, udaljeno 2,2 milijarde svetlosnih godina. Galaksija koju je Nasin teleskop Habl (Hubble Space Telescope) „nanišanio“ u svojoj potrazi za tamnom energijom nalazi se na istoj vizuri, a udaljena je čak 12,8 milijarde svetlosnih godina. Da bi se dobila ova izuzetna fotografija bila je potrebna ekspozicija od 10,5 sati.

Link na fotografiju: HST

Još iz Zagonetnog kosmosa

Author: Ivan Stamenković

Aleksandar Šljivić
0 #1 Aleksandar Šljivić 04-03-2012 11:51
Da li slučajno ili namerno Neko u samom vrhu naučnog establišmenta sabotira i usmerava u pogrešnu stranu sve napore da se odgonetne prava priroda Univerzuma.
Ako se želi napred ka Istini, moramo biti otvorenog Uma, a ne kao papagaji neprestano ponavljati „istine“ i „činjenice“ koje nam je Neko implantirao u umove kroz programe u školama i na fakultetima. „Istine“ koje smo u tom procesu sami prihvatili, ne pitajući se puno o pravoj prirodi tih „istina“. Ovde se nauka nimalo ne razlikuje od religije, a naučnici postaju fanatici. Čast retkim izuzetcima.
Već najmanje 20 godina slušam razne bajke o tome šta bi to mogla biti tamna materija i tamna energija i ne uočavam koristan pomak u odgonetanju enigme.

Zato pitam gospodina Ivana Stamenkovića, koji kaže da su pretpostavke o udelu tamne materije i tamne energije u Svemiru 96 %, da li on vidi vezu između tog procenta od 96 % i otprilike vrlo bliskog procenta koji vidljiva svetlost zauzima na skali elektromagnetno g spektra? Ljudi (za sada) mogu registrovati (dekodirati) samo vidljivi deo spektra, pa tako, da li onaj ostatak koji ne možemo registrovati iko na ovoj planeti može dovesti u vezu sa tamnom materijom i tamnom energijom?

Aleksandar Šljivić