Jučerašnje lansiranje divovskog balona s specijalnim teleskopom NCT (Nuclear Compton Telescope) nedaleko Alice Springsa u Australiji završilo je katastrofom a zamalo i ljudskim tragedijama.

b1
Poput razjarenog bika gondola NCTa skakutala je po tlu i razbijala parkirane automobile

Prilikom lansiranja divovskog balona namijenjenog za dizanje NCTa u stratosferu došlo je do snažnog bočnog udara vjetra koji je za posljedicu imao nekontrolirano podizanje gondole s teleskopom i instrumentima nakon čega je ista nekoliko puta udarala o tlo i dizala se, a nedugo zatim se gondola otkačila od sajle te nastavila svoj skakutavi put udarivši pri tomu nekoliko vozila. U najmanje jednome od parkiranih vozila, znatiželjnih očevidaca lansiranja, nalazio se stariji bračni par koji je na sreću prošao bez ozljeda.

b2
NCT veličine terenca bez problema prevrnuo je nekoliko većih automobila pri udaru

Dijelovi teleskopa i opreme razasuti su u krugu nekoliko stotina metara i zaista je prava sreća da nitko nije stradao. Nuclear Compton Telescope namijenjen je istraživanju naše galaktike a nejgovo dizanje u stratosferu omogućava mu neometan pogled na izvore elektromagnetskog zračenja koji su na Zemlji opstruirani od strane atmosfere.

b3
Ostaci milijune dolara vrijedne opreme na tlu nakon katastrofe pri lansiranju

NCT je rezultat suradnje sveučilišta Berkeley i NASA a njegova se vrijednost procjenjuje na nekoliko milijuna dolara. U ranijim kampanjama lansiranja ovaj je teleskop boravio u zraku od nekoliko desetaka sati pa do više od tjedan dana.

b6
NCT za vrijeme finalnog opremanja

Ekipa za očevid i istraživački tim sada prikupljaju dijelove opreme po Australskoj pustinji a izvjesno je kako se prilikom narednih lansiranja (bude li teleskop ponovo operativan) mora posvetiti znatno više pažnje meteorološkim uvjetima koji vladaju neposredno iznad tla kada se baloni nalaze u najosjetljivijoj fazi leta.