Obično muzeje shvaćamo kao mjesta na kojima obitavaju stvari i događaji iz davnih vremena. Tehnički muzeji su u tome ponešto drugačiji. Jedan od posebnih takve vrste zasigurno je i Smithsonian's National Air and Space Museum u Washingtonu.

wfpc

Galaktika M100 prije i poslje ugradnje WFPC

Milijarde ljudi znaju za Hubbleov svemirski teleskop (HST). Dio njih barem je načuo kako je taj teleskop imao velikih problema devedesetih godina prošlog stoljeća. Tada se nakon lansiranja i početka rada shvatilo kako je poradi tehničke pogreške na optičkom sustavu letjelice, Hubble praktično slijep. Wide Field and Planetary Camera 2 (WFPC2) i sustav Corrective Optics Space Telescope Axial Replacement (COSTAR) ugrađeni na HST tijekom prve servisne misije 1993. godine predstavljali su pojednostavljeno rečeno korektivnu leću koja je omogućila 15 godina rada HSTa i stotine tisuća izvrsnih fotografija svemira. Slikovnice i enciklopedije svemira ne bi bile iste da ovaj vrhunski uređaj nije proizveden i ugrađen na HST.

Tijekom posljednje servisne misije astronauti su Hubbleu ugradili novu inačicu ovih uređaja a WFPC je vraćena na Zemlju i uskoro će biti izložena u Smithsonian's National Air and Space Museum u Washingtonu.

hst-90-93-M100_480
Galaktika M100 prije i poslje ugradnje WFPC (kliknite na sliku)

Tom je prilikom John Trauger iz NASAina Jet Propulsion Laboratory u Pasadeni izjavio; Godinama je ova kamera radila slike svemira za nas a sada ćemo mi slikati nju u muzeju. Riječ je o kameri koja je doslovce spasila milijarde dolara vrijednu letjelicu.

Ove tehničke tvorevine, veličine manjeg klavira, biti će sredinom prosinca izložene u muzeju a zatim odlaze na kratka putovanja u kojima će sudjelovati na izložbama diljem SAD. Početkom proljeća naredne godine zauzeti će svoj stalni postav u Washingtonu.

A cijelu priču uzrokovala je nepolirana površina debljine samo 2.2 mikrona na HSTovu ogledalu. Zaborav i nepažnja da se ogledalo svemirskog teleskopa ispolira i pri tome skine sloj nekoliko desetaka puta tanji od ljudske vlasi podarili su nam jednu od najvećih svemirskih odiseja znanstvenog svijeta.