Posle dve misije SpaceX, po meni sledeći veliki događaj kosmonauitke 2017. će biti misija kineskog mesečevog aparata “Čang e-5” (Chang’e).

U drugoj polovini godine, planirano je da ovaj aparat bude lansiran najjačom kineskom raketom-nosačem CZ-5. Ona je, kao što smo pisali, prvi put lansirana pre samo nekoliko meseci sa novog kineskog kosmodroma Ven Čang (Wenchang), na ostvu Hai Nan (Hainan). “Čang e-5” će se spustiti na Mesec, uzeti uzorke tla, poleteti sa površine i vratiti ih natrag na Zemlju. Podsećamo, do sada su Kinezi na Mesec spustili samo jedan kosmički aparat (lender i mali lunohod), tako da će misija “Čang e-5”, ukoliko uspe, biti ogroman skok kineskih naučnika u oblasti osvajanja Meseca. Takođe, podsećamo da su poslednji put uzorci sa Meseca transportovani na Zemlju pre više od 40 godina (sovjetska “Luna-24”).

china chang e 5 mission lunar liftoff

Kineski aparat "Čang e-5" sa uzorcima tla poleće sa Meseca

Pored toga, činjenica da ovako dragoceni kosmički aparat Kinezi planiraju da lansiraju na vrhu svoje najjače rakete koja je obavila samo jedno lansiranje govori o njihovoj velikoj samouverenosti.

Još jedna kineska misija će obeležiti 2017. U aprilu planirano je lansiranje prvog kineskog teretnog broda “Tjan žou-1” (Tianzhou) koji treba da se automatski spoji sa malom orbitalnom stanicom “Tjan gong-2” (Tiangong) koja oko pola godine kruži oko Zemlje. Do sada, Kinezi su obavili četiri spajanja na orbiti – tri sa orbitalnom laboratorijom “Tjan gong-1” (2012. i 2013.) i jedno sa novom laboratorijom “Tjan gong-2” pre nekoliko meseci. Sva spajanja su obavljena između kosmičkog broda “Šen žou” (Shenzhou), koji je bio aktivni aparat, i orbitalnih modula “Tjan gong”. Prvo spajanje je obavljeno automatski, bez posade, zatim su usledila dva spajanja u ručnom režimu, dok je poslednje, iako se dvočlana posada nalazila u brodu “Šen žou-12”, proteklo automatski.

Tjan zou

Teretni brod "Tjan žou-1" (desno) spaja se sa modulom "Tjan gong-2"

Za vreme aprilske misije, videćemo premijerni let novog kineskog kosmičkog broda. Automatski teretni aparat “Tjan žou” nosivosti 5,5t, će biti lansiran raketom-nosačem CZ-7 srednje nosivosti sa kosmodroma Ven čang. Kao i slučaju CZ-5, ovo će biti tek drugo lansiranje CZ-7. Posle spajanja za modulom “Tjan gong-2”, kineski stručnjaci planiraju da obave seriju tehničkih eksperimenata, od kojih je od posebne važnosti prvo prepumpavanje goriva iz rezervoara “kosmičkog teretnjaka” u modul “Tjan gong-2”.

Ovaj eksperiment, kao i kompletna misija teretnog broda “Tjan žou-1”, je od ključnog značaja za kineske planove gradnje modularne orbitalne stanice koja treba da krene 2018.

Ruska kosmonautika u 2017.

2017 - Novo rukovodstvo NASA-e