Damping je inače zabranjen, osim ako nije dokaziv

proton UR

SpaceX, Tesla i ostale egzibicije Elona Muska dale su kvalitativni zamah mnogobrojnim tehnologijama. Javnosti je manje poznato kako su te „uspješne“  kompanije bile ili jesu na rubu bankrota. Aktualna epizoda sa devastacijom zvjezdanog noćnog neba i enormnim povećanjem svemirskog smeća u Zemljinoj orbiti zahvaljujući projektu Starlink iznjedrila je velike kritike na račun SpaceX-a.

U bespćima proračuna kriju se velike cifre kojima se na zaobilazan način upumpava novac u SpaceX kako bi na naslovnicama sve izgledalo kvalitetno, brzo i jeftino. Magični trokut koji ne podržava ova tri termina istovremeno.

Šef Roskosmosa D. Rogozin predočio je predsjedniku Rusije V. Putinu smanjenje cijena komercijalnih usluga Ruske svemirske industrije za 30%. To je moguće postići povećanjem efikasnosti i reduciranjem prekobrojnih troškova. Rogozin kaže kako od proklamiranih troškovnika koliko SpaceX naplaćuje lansiranja krajnjim korisnicima prava cijena koju NASA i američki proračun plaćaju Musku iznosi od 50% do 400% više. Na taj način kompenzirali bi se negativni efekti SpaceX-ovih damping cijena po Ruski udio u globalnoj svemirskoj industriji, povećao broj ugovora o lansiranju, poboljšao sektor proizvodnje raketa i letjelica sa u konačnici pozitivnim odrazom na rusko gospodarstvo.

Hoće li ovaj potez u konačnici biti ispravan vrijeme će pokazati. Ruska svemirska industrija pretrpjela je ozbiljne udarce ponajviše na polju pouzdanosti svojih raketnih lansera a istrage su pokazale kako je tome obilato kumovalo nonšalantno ponašanje pojedinih tvrtki i pojedinaca koji su zarad osobne kratkoročne koristi dobrano poljuljali pouzdanost cijelog sektora. Tome u prilog govori i kako su upravo u proizvodne hale vraćene čak tri teške rakete Proton poradi utvrđenih tehničkih nedostataka.