Dragan Tanskoski je svojim vrlo zanimljivim člankom „Nešto drugačiji pogled na postojanje vanzemaljaca“ otvorio neka interesantna pitanja, na koja se, meni bar, nameće „nešto drugačiji pogled“.

007pegam
Ilustracija Milorad Krstić

- Napredne civilizacije gutaju slabije razvijene. Ili u najboljem scenariju napredna stavlja slabiju u rezervat, kaže Dragan i dodaje: Ne postoji varijante dobre napredne civilizacije koja slabijoj (nama) otkriva tajne nauke i tehnologije za njeno dobro, jer bi zbog nedoraslosti došlo do zloupotrebe datog sa tragičnim posledicama. Na primer, da li se majmun može obučiti da puca iz automatske puške? Može, ali to bi bilo vrlo loše, tako da samo neko glup ili zlonameran može dati majmunu automatsku pušku.“

Ja ne vidim zašto bi to moralo biti tako. Jeste naša istorija puna takvih slučajeva, ali moramo primetiti da su to slučajevi iz perioda kada ljudska civilizacija nije bila na visokom nivou. Mi ovde govorimo o naprednim civilizacijama. Po meni nećemo civilizaciju koja pljačka i uništava drugu, znatno manje razvijenu, zvati naprednom. 

Uostalom, imamo neke interesantne primere koji potvrđuju ovo o čemu govorim. U džunglama Brazila postoje 10 ili 20 (ne sećam se sada tačno koliko) plemena koja su totalno izolovana od naše civilizacije. To su male zajednice koje nikad, ali baš nikad nisu videle čoveka izvan svoje zajednice, koje od tehnologije znaju samo za vatru, koplje, luk i strelu. One se nalaze jedva u kamenom dobu. 

Postoji zakon Brazila (i zapravo šire međunarodne zajednice) koji zabranjuje bilo kakav kontakt sa ljudima tih zajednica. Zašto? Pa zbog njihove zaštite. Ta plemena bi u takvom jednom kontaktu bile izložene po njih katastrofalnom šoku, a nikako se ne bi mogla prilagoditi našem načinu života. 

(Ako vas interesuje kako znamo za postojanje nekog plemena koje nikad nije došlo u kontakt sa modernom civilizacijom – pa za njihovo postojanje se zna po tragovima koje su ostavili, posmatranjem iz aviona itd.). 

0006M.Krstić

Pored tih plemena postoje i druga, ona koja povremeno izlaze iz džungle i sreću se sa drugim ljudima na obodima naselja. Tu oni razmenjuju svoje proizvode i zadovoljavaju neke svoje potrebe. Prema takvim zajednicama postoje drugačiji propisi koji ne zabranjuju kontakte. Naprotiv, dozvoljava se izvestan uticaj i savremena civilizacija nudi članovima tih plemena zdravstvenu pomoć, jednostavne lekove ili nešto slično. 

I u tom slučaju se vodi računa da se struktura svesti plemena ne menja na silu, već da se pusti da se ona sama, spontano razvija.

Slična iskustva postoje i širom Afrike, kada se pojedinim zajednicama nude hrana, vakcine, a zatim i određen nivo obrazovanja itd.

Dakle, ta iskustva nam govore kako je moguće da napredna civilizacija ne uništava, nego naprotiv kako ona pomaže i to na dobrovoljnoj osnovi, slabije razvijenoj zajednici.

2. Dragan kaže „Srećom za sada sve nam govori da smo jedini u Svemiru. I nauka i religije.“ Pa ne bih se složio sa tim. Nauka tako nešto sigurno ne kaže. Nauka se trudi da sazna da li vanzemaljci postoje, ali ne tvrdi o tome ništa. U najboljem slučaju nauka će reći samo šta se na osnovu prikupljenih činjenica eventualno može pretpostaviti i šta se može predvideti. Tako nastaju hipoteze – koje tek treba dokazati. (Naravno, pojedini naučnici mogu izražavati svoje, lično, verovanje, ali nauka ne!)

Sem toga, Dragan pod religijom izgleda podrazumeva samo onu u koju on veruje. Do sada je postojalo oko 3500 bogova sa odgovarajućim brojem religija, a nemaju baš sve isti stav prema vanzemaljskim civilizacijama. Tako npr. narod Dogona ima staro verovanje po kojem su ih svojevremeno posetila bića sa zvezde Sirius.

3. „… Deo odgovara je u tome što je svaki čovek i duhovno biće i taj prostor se mora popuniti verom u nešto što je van našeg sveta,“

Ne znam šta je to u ovom kontekstu „duhovno biće“ i ne razumem što bi se „taj prostor morao popuniti verom u nešto što je van našeg sveta“. Ma ne. Mislim da jako, jako mali broj ljudi uopšte ima svoje razmišljanje i svoj stav o nečemu što je van našeg sveta. Pa, uostalom, ne možemo svi biti filozofi.

4. „Vera u vanzemaljce se pojavila nedavno“ Ovo baš i nije tačno. Prva razmišljanja o vanzemaljskim civilizacijama pisanom obliku javljaju se u antičko doba. 

 Nešto drugačiji pogled na postojanje vanzemaljaca

Postoje li vanzemaljci?

 


Komentari  
Aleksandar Zorkić
+1 #5 Aleksandar Zorkić 24-06-2022 15:20
[quote name="Драган Тешић"]

Naravno da ne možemo unapred znati namere došljaka. Ali svakako je korisno pretpostaviti tu nameru – pa to stratezi i rade.
Neki izolovani naroda možda i hoće da se asimiluju, ali neki neće. Evo o tome jako zanimljivog članka u Vikipediji!!!
https://sr.wikipedia.org/wiki/Сентинелци
Nauka ne tvrdi niti da vanzemaljci postoje, niti da ne postoje.
Aleksandar Zorkić
+1 #4 Aleksandar Zorkić 24-06-2022 14:56
[quote name="dragant"]
Eh, Dragan je zaboravio šta je u svom članku pisao, a nije dobro pročitao ni moje komentare. Ili to ili jednostavno želi da skrene diskusiju sa teme.
1. Dakle, on sam u svom članku kaže da „Napredne civilizacije gutaju slabije razvijene. ….“. I još dodaje „Ne postoji varijanta dobre napredne civilizacije koja slabijoj (…) otkriva tajne nauke i tehnologije za njeno dobro, …?“ itd. Ja samo navodim primere koji takvo mišljenje demantuju. I to nisu nikakva fantazije, to su dobro dokumentovane činjenice.
2. Šta kaže nauka? Nauka svakako NE kaže da smo sami u kosmosu dok se ne dokaže drukčije. To je kao kada bismo tvrdili da u susednom stanu nema nikog – dok se ne dokaže drukčije. Ili da recimo na Novoj Gvineji ne postoje žabe – dok se ne dokaže drukčije.
Sem toga bilo bi baš besmisleno trošiti stotine miliona pa i milijarde dolara na traganje za vanzemaljcima za koje nauka smatra da ne postoje.
Inače, bilo bi dobro pažljivo pročitati pomenuti članak dr Živkovića pre nego što se o njemu donese zaključak koji je izveo Dragan. Da dodamo još da je dr Živković doktor književnosti i da je pomenuti članak njegov magistarski rad (ako sam dobro zapamtio) i da taj rad svakako ne govori o epistemologiji nauke.
Kaže Dragan: „U svom tekstu sam rekao religije, u množini. Glavne religije koje pokrivaju najveći deo svestske populacije, ne obskurna verovanja.“
Ovo ne shvatam: kako se određuje koje su to glavne religije. I kako se zna koja su verovanja opskurna? I šta je sa onim hrišćanima koji veruju da postoje vanzemaljci? I, konačno, gde sve to piše? I da pitam: da li je učenje i verovanje o postojanju pakla u kojem se ljudi kuvaju u sumporu i tome slično: opskurno ili neopskurno verovanje?
3. „Deo odgovara je u tome što je svaki čovek i duhovno biće i taj prostor se mora popuniti verom u nešto što je van našeg sveta….“
Pa, ne. Uopšte ne ispada da svaki čovek „taj prostor mora da popuni verom u nešto van našeg sveta“. Što bi čovek tako nešto morao? Sem toga postoji znatan broj filozofa koji materijalističk i tumače svet i koji svakako ne popunjavaju ništa verom u nešto što je van našeg sveta. Itd. da ne razglabam više.
4. „Slažem se. U popularnu kulturu i masmedije vanzemljci su ušli nedavno.“
Nedavno? Pa sad, ako je nedavno 100 ili 120 godina onda možda.
Драган Тешић
+2 #3 Драган Тешић 22-06-2022 14:06
1. Pobornici teorije Mračne šume (nastale na romanu "Mračna šuma" Liju Cisina) se slažu sa Draganovim stavovima. Argumenti za to su ozbiljni, ja lično najviše držim do onog argumenta koji kaže da mi unapred ne možemo znati namere došljaka.
Primer sa slobodnim domorocima u Brazilu je upravo primer rezervata. Koliko je meni poznato svi ostali domoroci ubrzano, svojevoljno, postaju Brazilci, odbacuju svoj jezik, mitove, običaje, način života. To je ona druga posledica susreta.
2. Tvrdnja da vanzemaljci ne postoje se zasniva na nauci, a nauka na metodu induktivnog zaključivanja. Od srednjeg veka se diskutuje o manjkavosti induktivnog zaključivanja, ali trenutno nemamo ništa bolje za početak naučnog istraživanja.
dragant
-1 #2 dragant 21-06-2022 18:01
1. Autor kaže da ne vidi zašto mora biti tako (da napredna cilizacija uništi slabiju) iako priznaje da je bilo mnogo slučajeva u našoj istoriji. Kaže napredne civilizacije to neće raditi!? Koje napredne civilizacije? Gde su te napredne civilzacije? Samo u našim glavama. To je fantaziranje. Fantaziranjem možemo da dođemo do bilo čega i do gornjeg autorovog objašnjenja.

2. Šta kaže nauka. Pozvaću se na tekst Jesmo li sami, dr Zorana Živkovića objavljen na Astronomiji (https://www.astronomija.org.rs/ivot/15572-jesmo-li-sami). Prvi pasus kaže: 'Mi smo sami u kosmosu – sve dok se ne dokaže drugačije.' Ako ne prihvatamo da je tako idemo u zemlju snova (vidi fantaziranje pod tačkom 1).
Što se tiče raznih verovanja i kultova, naravno da će se među hiljada naći neka koja veruje i u vanzemaljce (upoznat sam sa verovanjem u Pasju zvezdu). U svom tekstu sam rekao religije, u množini. Glavne religije koje pokrivaju najveći deo svestske populacije, ne obskurna verovanja.

3. Duhovni deo čovek je onaj koji se nosi sa pitanjem ličnog postojanja, lične smrti, smrti voljenih osoba. Svaka jedinka htela nehtela traži odgovor na ta pitanja. Da li je smrt kraj ili ima nečaga iza nje? Da li postoji nešto više od ovog života i ovog sveta? Neki drugi svet? Stvoritelj, spasitelj, uništitelj? Ta su pitanja konostanta u duhovnoj sferi ljudske razvoja i hiljade knjiga je napisano o tome. Ali sada su odatle iščupani spasitelj i uništitelj da bi se ta svojstva dodeljila vanzemljskim civilizacijama.

4. Slažem se. U popularnu kulturu i masmedije vanzemljci su ušli nedavno.
jadranka
0 #1 jadranka 20-06-2022 17:04
odlicno, hvala
Dodaj komentar