Jedno od Trebinju najbližih nalazišta fosila kog sam pronašao je mali lokalitet jugoistočno od brda Crkvina, na suprotnom brdu, oko 500 metara n.m.v. i uglavnom zarastao u šikaru. Prema Osnovnoj geološkoj karti, stijenskisedimenti lokaliteta taloženi su u suptropskom plitkom moru krajem rane epohe perioda krede, stadija alba koji jetrajao prije 100–113 miliona godina.

Prošlu sedmicu prošetao sam do nalazišta da bolje pregledam teren. Oko 70 metara iznad, pronađen je novi lokalitet sa istovrsnim, slabo očuvanim kalcitizovanim fosilima u različitim presjecima. Fosili su u okamenjenim nakupinama (lumakelama) unutar svijetlih krečnjaka, koji su djelimično dijatomitični, odnosno sa nataloženim mikroskopskim fosilima dijatomeja koje su jednoćelijski fitoplanktoni sa silikatnom ljušturom

Fosili pripadaju izumrlim morskim pužićima nerineidama (Nerineidae) i akteonelidama (Acteonellidae). Takođe se mogu pronaći sitne foraminifere (Orbitolina discoidea), kao i svijetlo-tamno slojevito kamenje slično sedimentnim stromatolitima koje su izgrađivale kolonije cijanobakterija - ponegdje i ovakvo kamenje sadrži fragmente fosila pužića

Prema literarturi, nerineide su živile prije 183–70 miliona godina. Oblika su spiralno-konusnog i zavisno o vrsti bile su različitih veličina. Na ovom nalazištu nerineide su sitne i male, do 3 cm dužine. Pužići akteonelidi su živili prije 113–66 miliona godina, bili su kraćeg spiralno-ovalnog oblika. Ovdje su sitni i mali, najviše 2 cm dužine

Stotinjak metara iznad nalazišta su bankoviti krečnjaci taloženi početkom stadija cenomana prije 100 miliona godina. Stratigrafskom opservacijom (superpozicijom) sedmenata, procjenjena starost ovih fosila je oko 105 miliona godina.

Kad je sve prirodno na svom mjestu, onda se stvari nekako same poslože kako treba, kako je najbolje i objektivnonajpravednije. Sve se uklopi. Proljeće, vrijeme je bilo lijepo, priroda nadahnutljiva sa pojem slavuja, gugutki, čvoraka, lasta... i jednom kukavicom koja je počesto kukala dolje niže u šumici prema Brankovića kuli. Kao slavuji, laste, čvorci i ona se ponovo vratila iz Afrike.

Veza na Youtube:

https://youtu.be/vXsMs9E90Bo ili https://www.youtube.com/watch?v=vXsMs9E90Bo

Mali fosili iz drevne lagune

Fosili školjki iz rane jure