Molimo sve one koji su u mogućnosti da prenesu ili objave tekst koji sledi i na taj način omoguće da što više ljudi sazna za ovu akciju i Međunarodnu godinu astronomije:

* * *

Međunarodna godina astronomije

Pre tačno četiri veka, 1609. godine, Galileo Galilej je usmerio teleskop na noćno nebo i počeo da ga sistematski izučava. Iste godine Johan Kepler je objavio prva dva od tri svoja zakona kretanja planeta. U znak sećanja na ove istorijske događaje, na predlog UNESCO-a, Ujedinjenje nacije su 2009-tu godinu proglasile za Međunarodnu godinu astronomije (MGA).

Astronomija

Od prve svoje svesne misli čovek je želeo da sazna kakav je svet u kome živi, kako je nastao i zašto uopšte postoji. Upravo ta ljudska želja za znanjem i upoznavanjem prirode koja ga okružuje stvorila je jednu od najstarijih nauka – astronomiju.

Danas znamo da je svaki naš atom i svaka stvar koju dodirujemo nekada bila deo jedne davno zaboravljene zvezde, iste one od koje je nastalo i Sunce. Takođe, znamo koliko je svemir veliki a mi mali - ali znamo i koliko je moćan ljudski um koji otkriva tajne tog ogromnog prostranstva.

Otkrite svemir

Moto Međunarodne godine astronomije glasi: “Na tebi je da otkriješ svemir”. Baš na tebi, slučajni prolazniče, na tebi fotografe, na tebi pesniče i umetniče. Na svima vama koji inspiraciju nalazite u zvezdama rasutim po noćnom nebu ili u zalasku ili izlasku Sunca, svi vi koji ste nekada stali i razmišljali o tom beskrajnom prostranstvu koje nas okružuje, o njegovim lepotama i tajnama, strahovima i pretnjama, stanite i razmislite još jednom. Razmislite, slikajte, pišite. Setite se astronomije bar jedne nedelje ove godine, upoznajte Plavu planetu, otkrijte svemir, kažite šta je za vas astronomija, šta je za vas svemir.

Pridružite se obeležavanju MGA

Povodom međunardone godine astronomije sajtovi mmilan.com, Astronomski magazin i Astronomsko drušvo Alfa iz Niša upućuju ovaj javni poziv vama, piscima, pesnicima, novinarima, umetnicima, fotografima, poslovnim ljudima, slučajnim prolaznicima,... svima vama koji uživate u lepotama sveta u kome živimo da u periodu od 22. do 29. aprila odvojite nekoliko trenutaka, da otkrijete svemir i na vaš omiljen način kažete šta ste tamo zanimljivo pronašli. Napišite nam šta ste videli, šta ste otkrili i šta shvatili. Pišite o tome na vašem blogu, forumu, sajtu, šaljite nam linkove, e-mailove ili pisma, švrljajte po zidovima Facebooka ili “cvrkućite”.

Linkovi ka vašim sajtovima i radovima biće objavljeni na sajtu Astronomski magazin i na mmilan.com, a najbolji radovi (naravno, uz saglasnost autora) biće objavljeni u sledećem broju časopisa Astronomija.

Istovremeno, ovo je i poziv profesionalnim astronomima i astronomskim društvima da te nedelje omoguće ljudima da vide i bolje upoznaju bar mali delić sveta koji nas ukružuje.

Milan Milošević
Author: Milan MiloševićWebsite: http://www.svetnauke.org

Urednik i osnivač sajta Svet nauke. Doktorirao teorijsku fiziku i radi kao docent na Prirodno matematičkom fakultetu u Nišu. Najviše ga interesuje astrofizika, kosmologija i inflacija, a najveći deo svog slobodnog vremena posvećuje popularizaciji i približavanju nauke mladima. Dugogodišnji borac za razotkrivanje astrolagarija i ostalih kvazinauka na Internetu, i šire.

Neki tekstovi: