Astronautika: misije

Misija BepiColombo koju razvija Evropska svemirska agencija u saradnji sa Japansokm svemirskom agencijom, a o kojoj povremeno pišemo već 15 godina, pre neki dan je konačno uzletela i krenula put Merkura. Eto to smo propustili da na vreme saopštimo jer su verovatno svi koji za AM pišu o astronautici mislili da će to neko drugi da uradi – a ne vole kad im se teme preklapaju.

181019 bepicolombo2 1260x826

Dobro, da kažemo bar sad nešto o tom lansiranju. Ono je dugo očekivano, a misija je fantastična. Ako sve prođe u redu ona će sigurno znatno proširiti naše poznavanje, ne samo Suncu najbliže planete, već i poznavanje čitavog Sunčevog sistema i njegove evolucije. Jer postoje neke neobične karakteristike koje krase Merkur a koje se ne uklapaju u prihvaćeni model nastanka planetarnog sistema. To je za sad još uvek misterija, ali se njeno razrešenje očekuje, posebno nakon okončanja Nasine misije Messenger. Doduše, treba znati da svako novo otkriće proizvodi nova pitanja – na koja se odgovori očekuju od narednih misija.

Ali o tome duri put. Sad ćemo o samom lansiranju. Lansiranje je, nakon nekih odlaganja ranijih godina, zakazano za 20. oktobar ove godine sa raketodroma Kourou u Francuskoj Gvajani. I sve je prošlo u redu.

F.Gvajana
Francuska Gvajana je prekomorski departman, tj. administrativna jedinica Fancuske površine 86 504 kilometara. To je ujedno i najveća teritorija Evropske unije izvan Evrope; nalazi se severno od Brazila u Južnoj Americi. Kako se nalazi blizu ekvatora, a retko je nastanjena idealno je mesto za raketodrom te je tu on i izgrađen za potrebe Evropske svemirske agencije.

U 1 sat i 45 minuta po svetskom vremenu tog datuma raketa Ariana 5 je ponela dva satelita: Merkurov orbiter (Mercury Planetary Orbiter - MPO) Evropske svemirske agencije i Merkurov magnetosferski orbiter (Mercury Magnetospheric Orbiter - MMO) koji je izradila Japanska svemirska agencija. Na cilj misija treba da stigne decembra 2025. godine, nakon što proleti jednom pored Zemlje i dva puta pored Venere i zatim šest puta obiđe Merkur pre nego što se ušanči u orbitu oko te Suncu najbliže planete.

BepiColombo MTM M CAM1 20102018 LEOP 625
Samo lansiranje je proteklo po planu i na Zemlju je već stigla i prva fotografija: pogled na solarni panel koji se uspešno razvio i postavio za rad. (Credit: ESA/BepiColombo/MTM – CC BY-SA 3.0 IGO).

Naravno, sada s nestrpljenjem očekujemo još izveštaja o, nadamo se, uspešnom letu, a onda će uslediti dugi periodi tišine i dosadnog letenja po zakonu inercije, kada se ništa naročito neće dešavati. Treba samo sačekati 2025-tu godinu kada će opet postati uzbudljivo.

O ovoj misili pisao je detaljno Draško Dragović, pa ako ste te članke propustili sada će biti korisno da ih pročitate, makar i ponovo.

’BepiColombo’ spreman za lansiranje 2018.

Reinkarnacija Merkura