Astronautika: misije

Izdvojeni komentari povodom članka:  Vodič kroz julska lansiranja na Mars

Louis_Cypher

1 – Kina

8

Kinezi uopšte nisu toliko tajnoviti po pitanju svog svemirskog programa kao što se priča, to je više neka urbana legenda među ljubiteljima kosmonautike. Biće sigurno prenos lansiranja uživo koji će biti moguće pratiti na JuTjubu, kao što će i lansirni kompleks biti otvoren za javnost. Isti slučaj je bio i sa svim predhodnim značajnim lansiranjima u zadnjih 20-tak godina u Kini.

Takođe nisu tajnoviti ni oko instrumenata pa u dobroj mjeri ni oko planova, samo je potrebno kopati. Sama činjenica da prikazuju dosta stvari na JuTjubu koji je blokiran za kinesku populaciju je značajna, mene iznenađuju pomalo. Da ne pominjemo koliko je informacija dostupno ako znate mandarinski i snalazite se bolje po netu.

Kao što rekoh jednom ranije nakon eventualnog uspjeha ove misije očekujem da će najaviti nove misije na Mars, možda i više njih i to prije one za uzimanje uzoraka koja bi krenula krajem decenije. To im je modus operandi, da nakon uspjeha jedne misije najave sledeće.

Ova misija je vrlo ambiciozna i pokazatelj zrelosti kineskog kosmičkog programa automatizovanih sondi, reklo bi se da su po mnogim parametrima već egal Americi. Još imaju luksuz da ukoče u Marsovoj orbiti, ispitaju detaljno površinu i lokaciju prizemljivanja i onda tek otpuste lender i rover. Da ne pominjemo da gotovo sigurno imaju sve informacije o Marsu koje već Ameri imaju, zna se kako ih nabavljaju i od toga se NASA ne može odbraniti. Ja tipujem da su odavno pomažnjavali sve one krucijelne informacije o finesama atmosferskog ulaska i prizemljivanja na površinu planete. Tako da i tu postoji bitan faktor - Kinezi imaju sve podatke koje imaju drugi ali drugi nemaju podatke do kojih dođu Kinezi.

2 - Emirati

1

Ne bih olako shvatao Emirate, imaju najozbiljniji svemirski program u arapskom svijetu i daleko je od čisto propagandne uloge. Oni već godinama pokazuju interes za svemir, naročito za Mars. Štaviše najavili su izgradnju grada na Marsu u dalekoj budućnosti, a za razliku od nekih drugih stranaka čine prve korake u tom pravcu. Mislim da je pozitivan pomak što se gura visoka nauka u arapskom svijetu i nadam se da će to ponukati još neke stranke da se pridruže. Ova misija je takođe vrlo ambiciozna i svakako da nije mogla biti sklepana za par godina da se obilježi pedesetogodišnjica.

Saudijska Arabija isto pokazuje interes za svemir, poznato je da su učestvovali sa kamericama u malim kineskim orbiterima oko Mjeseca. Njoj se svakako ima mnogo šta zamjeriti ali njene svemirske ambicije treba imati u vidu.

Takođe još jedna stvar o kojoj sam pisao je mogućnost da Arapi, naročito Emirati kupe ruski svemirski program. Ova transformacija Roskosmosa u kombinaciju državno-privatne kompanije je po meni bila upravo priprema dekintiranih Rusa da im neko upumpa hronično potrebna sredstva u kosmonautiku. Tu se javlja jedan paradoks, a to je da Rusi imaju ogroman intelektualni potencijal koji je uništen od strane vladajućeg režima i moguće je da se manifestuje samo u onim granama koje podržavaju vladajući sistem. U današnjem svijetu globalne ekonomske povezanosti neko će prije ili kasnije iskoristiti to ljudstvo, infrastrukturu i kapacitete za sebe. Arapima bi to idealno došlo, da se priključe ovom novom tržištu i sferama političkog, vojnog i ekonomskog uticaja.

Svemir će postati nova granica globalne moći, onaj ko u njemu ne bude relevantan propadaće na Zemlji.