Astronautika: misije

Sledećeg oktobra trebala bi da uz pomoć rakete 'Atlas V' (401) poleti Nasina sonda 'Lucy'. Biće to prva sonda za proučavanje trojanskih asteroida, smeštenih u Lagranžovim tačkama L4 i L5 u orbiti Jupitera. Ovi asteroidi imaju gotovo isto tako brojnu populaciju kao i glavni pojas između Marsa i Jupitera, ali glavni razlog slanja sonde je taj što ne znamo tačno gde su nastali. Prema nekim modelima formiranja Sunčevog sistema, vrlo je moguće da su trojanski asteroidi izvorno nastali vrlo daleko od Sunca a završili na svom trenutnom položaju zbog dramatičnih kretanja planeta koja su se dogodila nedugo nakon rođenja solarnog sistema. Stoga 'Lucy' nije samo sonda koja će proučavati asteroide – to je sonda o poreklu našeg sistema.

Sonda 'Lucy'. Misija će trajati 12 godina.

Zapravo, sonde je dobila ime po Lucy, čuvenom fosilu Australopithecusa afarensisa otkrivenom 1974, koji je opet dobio ime po pesmi 'Beatlesa' iz 1967. 'Lucy in the sky with diamonds'. Možda je zbog toga NASA odlučila da uključi poruku na sondi. Po završetku svoje primarne misije, 'Lucy' će ostati u relativno stabilnoj orbiti između Zemlje i Jupitera stotinama hiljada ili miliona godina. Svi se sećamo poruka namenjenih mogućim vanzemaljskim civilizacijama koje putuju na sondama 'Pioneer 10 i 11' i 'Voyager 1 i 2'. 'Lucy' neće napuštati Sunčev sistem, pa će, u načelu, poruka koju će nositi biti namenjena našim potomcima umjesto drugim inteligentnim bićima.

'Lucyna' pločica.

Detalj koji sadrži rečenicu Carla Sagana.

'Lucyna' poruka sastoji se od pločice s citatima važnih naučnika, umetnika i relevantnih ličnosti naše vrste ('relevantnih' prema Nasinim uvrnutim kriterijumima, naravno). Među autorima imamo Alberta Einsteina, Yoko Ono, Carla Sagana, Orhana Pamuka, Briana Maya ili Davu Sobel, kao i članova 'Beatlesa'. Pločica takođe uključuje dijagram Sunčevog sistema s 'Lucynom' orbitom koji ima prikaz Zemlje sa dve hemisfere sličan onom koji je korišćen na pločicama misija 'Apollo'. Položaji planeta na dijagramu odgovara onome od 16. oktobra 2021, očekivanom datumu lansiranja (očito je da rezolucija u prikazu vredi za širi vremenski interval). Ova Nasina inicijativa je dobrodošla, iako joj možda nedostaje ambicija u poređenju s mitskim porukama na brodovima 'Pioneer' i 'Voyager', koje su između ostalih stvorili Carl Sagan i Frank Drake. U svakom slučaju, ova inicijativa predstavlja pozitivan kontrast u poređenju s nedostatkom poruke vredne pomena na sondi 'New Horizons', koja je peti ljudski artefakt koji je napustio Sunčev sistem.

Hal F. Levison sa Jugozapadnog istraživačkog instituta u Boulderu u Koloradu, 'Lucyin' glavni istraživač, s porukom (NASA).

'Lucyna' 'Poruka budućnosti' podseća na još jednu pločicu koje se, za razliku od poruka 'Pioneera' i 'Voyagera', danas retko ko seća. Govorim, naravno, o pločici koju je nosio satelit 'LAGEOS-1' (Laser Geodynamic Satellite), lansiran 4. maja 1976. radi merenja pomeranja kontinenata. 'LAGEOS-1' je lansiran u vrlo stabilnu orbitu oko Zemlje visoku šest hiljada kilometara, pa se procenjuje da neće ponovno ući u Zemljinu atmosferu najmanje 8,4 miliona godina. NASA je naručila Carlu Saganu da dizajnira pločicu za 'LAGEOS' nakon što je agencija ocenila njegov rad na dizajniranju pločica za 'Pioneer 10 i 11' ('LAGEOS-1' zapravo nosi dve dvostruke čelične ploče 10 x 18 cm). Naravno, usledila je mnogo jednostavnija 'poruka'. Uključuje binarne brojeve od 1 do 10, a zatim i dijagram koji pokazuje da je jedno okretanje Zemlje oko Sunca jedna godina. Zatim, položaj kontinenata predstavljen pre 268 miliona godina, u sadašnjosti i 8,4 miliona godina od sada, kada se izračuna da bi se mogao vratiti na našu planetu. Crteže je stvorio umetnik Jon Lomberg, koji je takođe radio na 'Pioneerovim' pločama, a kasnije će sarađivati sa Saganom na porukama za 'Voyagere'(kontinentalni drift na 'LAGEOS-ovim' slikama zapravo je jedna od uključenih fotografija na zlatnim pločama 'Voyagera').

Poruka za budućnost od 'LAGEOS-a'.

'LAGEOS-ova' poruka je vrlo aseptična u odnosu na poruke 'Pioneera' i 'Voyagera'. Delimično zato što je NASA bila pomalo opečena apsurdnom kontroverzom koja se napravila oko crteža golog muškarca i žene koji se pojavljuju na 'Pioneerovim' pločicama, zbog čega je Sagan odlučio da uključi manje 'kontroverznu' poruku. Drugi razlog je taj što se za osam miliona godina ljudska bića, ako uopšte nastavimo da postojimo, nećemo puno promeniti prirodnom selekcijom (ako se veštački modifikujemo, druga je stvar). Da biste videli poruku 'LAGEOS-a', morate razbiti satelit kao jaje jer se nalazi unutar kako bi se zaštitile pločice od budućeg ponovnog ulaska u atmosferu. Razlika između 'LAGEOS' poruke i 'Lucyne poruke', pored sadržaja, jeste u tome da će naši potomci moći da pročitaju 'Lucynu' pločicu samo ako ne izgube sposobnost putovanja kroz svemir, dok će se 'LAGEOS-ova' sama vratiti kući. Naravno, najverovatnije će završiti na dnu okeana.

Satelit LAGEOS.

'Lucy' je sonda teška 1550 kg pri lansiranju i dimenzija 7,2 x 2,78 x 3,8 metara, s rasponom 'krila' od 14,25 metara. U svojoj dvanaestogodišnjoj misiji proleteće iznad asteroida (52246) Donaldjohanson (20. aprila 2025), (3548) Eurybates i njegovog satelita Queta (12. avgusta 2027), (15094) Polymele (15. septembra 2027), (11351) Leucus (18. aprila 2028.), (21900) Orus (11. novembra 2028.) i (617) Patroklo i njegovog meseca Menoecije (2. marta 2033.).