Astronautika: misije

Sinoć u 22:00 po moskovskom vremenu, Kosmička armija Rusije uspešno je lansirala treću po redu probnu raketu-nosač 'Angaru-A5' sa orbitnim blokom koji su činili dodatni stepen 'Persej' i gabaritno-težinska maketa korisnog tereta.

Ministarstvo odbrane Ruske Federacije je objavilo da se orbitalni blok uspešno odvojio od trećeg stepena 'Angare' nekih 12 minuta posle starta rakete. U planiranom vremenu – 22:03 – njeno upravljanje i praćenje je prebačeno na Glavni kosmički centar Kosmičkih cnaga, koji nosi ime slavnog G.S. Titova.

'U predviđenom vremenu, u zoni radio-vidljivosti zemaljskog automatizovanog komandnog kompleksa Kosmičkih snaga Vazdušno-kosmičkih snaga u unapred planiranim rejonima Republike Komi, Tomske oblasti i akvatorija Filipinskog mora, došlo je do odvajanja I, II i III stepena i odbacivanja vrha rakete', – izjavila je vojska.

Raketa je startovala u 22:00 po moskovskom vremenu sa lansirne rampe №35 Državnog kosmodroma Ministarstva odbrane Ruske Federacije (kosmodrom Pleseck) u Arhangelskoj oblasti. Novinari su objavili da su sve predlansirne operacije i start rakete 'Angara A5' prošle prema planu.

Bilo je to probno lansiranje rakete-nosača teške klase 'Angara-A5'. Prethodno lansiranje ove rakete sa severnog kosmodroma bilo je uspešno izvedeno 14. oktobra 2020. godine. 'Interfaks' je javio da je prvobitni plan bio da se raketa lansira 23. decembra, ali je sve odloženo za 24. decembar, a onda pomeren za još jedan dan

Glavni kupac raketa ove porodice je Ministarstvo odbrane. Rakete je razvio Centar 'Hruničev', ali sada je proizvodnja iz Moskve preneta u omski zavod 'Paljot', koja je takođe deo centra. Od 2022. u Omsku je planirano lansiranje četiri rakete 'Angara-A5', a od 2024. - najmanje osam teških i dve lake verzije rakete.

Sergej Kuznjecov, generalni direktor konstruktorskog biroa 'Saljut', saopštio je da se u ovom trenutku trošak lansiranja kreće od 50 do 100 miliona dolara. Planira se da će se nakon početka masovne proizvodnje cena rakete značajno smanjiti.

'Angara' je porodica najnovijih ruskih raketa-nosača modularnog tipa različite nosivosti, stvorenih na temelju univerzalnih raketnih modula (URM) sa kiseonik-kerozinskim motorima. Porodica uključuje rakete-nosače od lake do teške klase u rasponu nosivosti od 3,5 t ('Angara-1,2') do 38 t ('Angara-A5V') u niskoj zemljinoj orbiti.

Različite varijante rakete 'Angara' realizuju se uz pomoć različitog broja univerzalnih raketnih modula - URM-1 (za prvi i drugi stepen) i URM-2 (za gornje stepene). Broj univerzalnih modula u prvom stepenu određuje nosivost rakete. URM-1 je opremljen reaktivnim motorom RD-191 na tečno gorivo koje je razvio NPO 'Energomaš', a URM-2 - sa motorom RD-0124A (razvijen u KBHA).

Dodatni stepen 'Persej' (14S48) odneo je teret na ciljanu geostacionarnu orbitu prema proverenoj tipskoj devetočasovnoj tri-impulsnoj šemi sa četiti uključenja motora dodatnog stepena.