Astronautika: misije

Godina je vremenski razmak između dva uzastopna prolaza planete kroz jednu istu tačku na svojoj orbiti oko matične zvezde. Taj obilazak oko zvezde astronomskim rečnikom rečeno zove se revolucija (dakle, sociolozi, istoričari i slični su uzeli ovu reč iz astronomije i dali joj drugačije značenje – ne verujte im, mi smo u pravu).

Pošto sve, ceo svemir, posmatramo sa Zemlje, mnogo smo „zemljocentrični“ pa vreme merimo po našim merilima, pa tako i vreme na drugim planetama merimo našim mernim jedinicama: minutama, satima, danima…. godinama.

A zašto se revolucije planeta međusobno razlikuju? Zašto godina, jedan krug oko zvezde, ne traje za sve planete jednako? Pa ne može, takav je zakon, koji je inače formulisao Kepler, a po kome dužina revolucije direktno zavisi od rastojanja planete od zvezde (tj. Sunca u našem primeru). Što je planeta od Sunca dalja to joj više vremena treba da Sunce obiđe. Sem toga dalje planete se kreću sporije od planeta koje su bliže Suncu, a to je zato što sa daljinom opada gravitacioni uticaj Sunca na datu planetu. Pa tako Merkur napravi jedan krug oko Sunca za 88 dana, a Neptun 165 godina!

To što se godine tiče, a sa danom je sve malo haotičnije. Jedan dan je jedan okret planete oko svoje ose. A to planete rade različitim brzinama i bez nekog sistema. Tako se Zemlja oko svoje ose obrne za malo manje od 24 časa, a revoluciju oko Sunca načini za 365 dana i nekih 6 sati. Ali druge planete imaju svaka svoju brzinu rotiranja - samo ne pitajte zašto. Čitajte dalje.

Konačno, koliko po tim našim zemaljskim merilima traje godina na drugim planetama Sunčevog sistema? Evo tabele.

Merkur
Neptun
59,800 Zemljinih dana ili 165 Zemljinih godina

planete

Merkur

Najbliža planeta Suncu, Merkur, napravi jednu revoluciju za 88 zemaljskih dana. Oko svoje ose se obrće prilično sporo, jednom za 59 zemaljskih dana, ali jedan solarni dan na Merkuru je čudan i… to smo objasini ovde. Obavezno pročitajte, interesantno je.

Venera

Veneri je potrebno oko 225 zemaljskih dana da izvrši jednu rotaciju oko Sunca. Venera se okreće veoma sporo oko ose i rotira retrogradno tj. u smeru kazaljke na satu, za razliku od većine planeta, koje rotiraju suprotno od kazaljke na satu ili napreduju, u istom smeru dok se kreću kroz svoje orbite. Veneri je potrebno 243 zemaljska dana da se jednom okrene oko svoje ose.

Zemlja

Jedna godina = 365,25 dana. Jedan dan = 23,9 časova.

Mars

Jedna godina na Marsu traje 687 zemaljskih dana ili 1,88 zemaljskih godina. Na Marsu se solarni dan naziva sol, a jedna godina je 669,6 sola (Deda Mraz im duplo manje posla nego ovde, na Zemlji).  Marsova rotacija (sol) je nešto duža nego Zeljina i iznosi 24,6 sati.

Jupiter

Dani su vrlo kratki na Jupiteru. Planeti je potrebno manje od 10 sati da izvrši jednu rotaciju. Međutim, zbog svoje udaljenosti, Jupiteru je potrebno 12 zemaljskih godina da završi jednu godinu (Jovijanska godina).

Saturn

Na Saturnu dan je malo duži nego na Jupiteru jer planeta načini jednu rotaciju za 10,7 zemaljskih sati. Jedno putovanje oko Sunca Saturn načini za 10.756 zemaljskih dana ili za 29,4 zemaljske godine.

Uran

Jedna godina na planeti Uran traje koliko ceo jedan, malo duži život čoveka! Potrebno je oko 84 zemaljske godine da Uran završi svoju orbitu oko Sunca. Međutim, Uran se obrne oko svoje ose za samo 17,2 sata. Poput Venere, čini se da Uran rotira retrogradno ili suprotno od kazaljke na satu. Takođe se čini da se rotira na svojoj strani pod uglom od 97,8°!

Neptun

Jedan dan na Neptunu traje oko 16 zemaljskih sati. Za jedan krug oko Sunca potrebno mu je nešto više od 165 zemaljskih godina, ili 59.800 zemaljskih dana. Neptunova osa je nagnuta pod uglom od 28,3° u odnosu na putanju kojom obilazi zvezdu, pa na njemu postoje godišnja doba. Međutim, pošto je godina Neptuna tako duga, svako od četiri godišnja doba traje preko 40 godina.

(iako nije planeta da pomenemo i) Pluton

Pluton je bio planeta čitavih 76 godina i to od svog otkrića 1930 do 2006. godina kada ga je Međunarodna astronomska unija smestila u posebnu kategoriju nebeskih tela, u planete patuljke.

Jedna godina na Plutonu traje 248 zemaljskih godina, a njen dan 153,3 zemaljska sata (nešto više od 6 zemaljskih dana).

E sad, pitate se koliko godina bi ste imali da živite na nekoj od ovih planeta. To možete i sami izračunati, ili odgovor potražite ovde.