Astronautika: misije

exomars_rover_sm
Esin rover za Mars

Razvijeni svet je izgleda konačno ušao u fazu saradnje kad se radi o svemirskim misijama. Tako je Nasa nedavno objavila da će u okviru saradnje sa Evropskom svemirskom agencijom razviti dva instrumenta koji će biti postavljeni na evropske letelice i to na Exo Mars i na BepiColombo. ExoMars treba da poleti 2016. na Mars, a Bepo 2013. na Merkur. Svi su zadovoljni, a Džim Grin, direktor Nasinog odeljenja za planetarna istraživanja kaže da međunarodna saradnja i partnerski odnosi u međunarodnoj naučnoj zajednici otvaraju novo poglavlje u planetarnim istraživanjima.

Na ExoMarsu Amerikanci će imati radio predajnik (LaRa, Lander Radio-Science) koji će koristiti Nasinu mrežu radio teleskopa (Deep Space Network) da prati Esinu misiju ExoMars. Misija predviđa spuštanje na Mars jednog lendera, ali i jednog rovera čiji će zadatak biti da prikuplja uzorke tla za dalju detaljnu analizu.

Svi prikupljeni podaci preko lendera će biti emitovani na Zemlju i naučnici će između ostalog vršiti precizna merenja i analize promena u dužini Marsovog dana. Ti podaci će opet poslužiti da se bolje upozna unutrašnja struktura Marsa te da se utvrdi i veličina njegovog jezgra. Takođe, naučnici se nadaju da će konačno otkriti da li je Marsovo jezgro potpuno čvrsto ili je bar delimično istopljeno.

mcs-interplanetarycruise210
Umetnička predstava Esine letelice do Mrkura

Drugi Nasin naučni instrument, Strofio, biće ukrcan na Esinu letelicu BepiColombo. Radi se o instrumentu koji treba da odredi masu atoma i molekula koji lutaju nad površinom Merkura i predstavljaju njegovu do gotovo vakuuma razređenu atmosferu. Na taj način ponešto će se saznati i o samoj površini Merkura jer ti atomi i molekuli potiču iz tla planete..

Inače ovaj instrument će biti samo deo serije instrumenata Italijanske svemirske agencije koji će biti postavljeni na letelicu. A sama misija podrazumeva zapravo dve letelice. Jednu gradi Japan i ona će biti namenjena za izučavanje magnetnog polja planete, a Esa pravi drugu i njena namena će biti direktno izučavanje samog Merkura.

Još o misiji ExoMars

EUROPSKI ROBOTI KREĆU NA MARS

Exo Mars – druga generacija

EUROPA IZGUBILA MISIJU NA MARS ?

Dužina života Marsovaca