Astronautika: misije

sateliticrop

U nekoliko poslednjih tekstova objavili smo osnovne statističke podatke o kosmonautici 2012. Prvo smo sumirali lansiranja raketa-nosača, zatim iskorišćenost kosmodroma i listu dogadjaja koji su obeležili kosmonautiku protekle godine.

Da zaokružimo "kosmičku statističku sliku" 2012. evo podataka o lansiranim kosmičkim aparatima.

Tokom 2012. u kosmos je lansirano 135 kosmičkih aparata (KA), što je za 4 satelita više u odnosu na 2011. Ovde su takodje uključena šest mala satelita lansirana "ručno", sa MKS.

Evo koliko je KA lansirano po državama:

• Rusija - 34
• Kina - 29
• SAD - 29
• Arianespace - 25
• Japan - 10
• Indija - 3
• Sea Launch - 3
• Iran - 1
• Severna Koreja - 1.

Ovo je i očekivano, budući da su (kao što smo videli) Rusija, Kina, SAD i Arianspace obavili najviše lansiranja. Medjutim, kada se govori o "nacionalnoj pripadnosti" satelita, slika izgleda poprilično drugačije

• SAD - 32
• Brazil - 1
• Severna Koreja - 1
• Turska - 1
• Meksiko - 1.

Kao i prethodnih godina, najviše je američkih satelita, dok je Kina prvi put potisnula Rusiji na treće mesto. Treba medjutim reći da u broju od 22 KA Rusije, čak osam pripada kategoriji kosmičkih brodova koji se koriste za potrebe održavanje MKS. To znači da je Rusija u stvari 2012. lansirala samo 12 nacionalnih KA koji pripadaju tzv. "orbitalnoj grupi" veštačkih satelita namenjenih obavljanju različitih zadataka u kosmosu.

Zanimljivo je da je čak sedam satelita Luksemburga lansirano 2012. što svrstava ovu malu državu na petom mestu.

Za pohvalu su vredna angažovanja nekoliko država koje nisu tako često prisutne na kosmičkoj sceni (kao na primer Vijetnama, Arapskih Emirata, Madjarske, Poljske, Belorusije i Turske).

normPage-10

Dogadjaji koji su obeležili kosmonautiku 2012.

Rakete-nosači i kosmodromi 2012.