Astronautika: misije

Stručnjaci Evropske kosmičke agencije (ESA) planiraju da 12. novembra 2014. na kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko spuste sondu “Fila” (Philea). Mesto sletanja ima prečnik od oko 500m, nazvano je Agilkia i nalazi se na “glavi” komete 67P.

Prvo spuštanje jednog kosmičkog aparata na površinu komete započeće 12. novembra u 09:35CET odvajanjem sonde “Fila” od letelice “Rozeta” (Rosetta), na visini od 22km. Kontakt sa površinom je planiran u 17:00CET. Ako sve bude ićlo po planu, prvi signali sa sonde “Fila” treba da budu primljeni u Kontroli misije DLR u Kolonju trideset minuta posle spuštanja.

Iako je kompletna operacija spuštanja vrlo složena, u DLR smatraju da su poslednji metri pre dodira tla kritični. Iako je mesto spuštanja najravnija oblast koju su planetolozi mogli da otkriju na snimcima sa “Rozete”, tamo ima dosta velikog razbacanog stenja, a moguće je da postoje neravnine i nagibi koji nisu mogli biti uočeni. Naučnici se medjutim nadaju da će kompjuterski sistem za automatsko navodjenje sonde i upravljanje spuštanjem na kraju uspeti da izbegne sve ove prepreke.

Odmah posle spuštanja, lender će započeti naučna istraživanja. Na njemu se nalazi deset naučnih instrumenata koji će proučavati površinu komete, njenu atmosferu i podzemne slojeve.

Mesto spuštanja “Agilkia” je odabrano medju više od 8000 predloženih imena. Kao i “Rozeta” i “Fila”, ime “Agilkia” je vezano za Egipat. Agilkia je naime ostrvo na Nilu na koga je 1980. hram boginje Izide prebačen sa ostrva Fila pre njegovog potapanja za vreme gradnje Asuanske brane. Zanimljivo je da je jedno od predloženih imena bilo i “Mobi Dik”, koji je ulovljen harpunom; obrazloženje je bilo vrlo logično, jer će se sonda “Fila” pričvrstiti za tle uz pomoć dva harpuna.

kometa