Astronautika: misije

Posada misije MKS-42/43 uspešno je sletela na Zemlju posle gotovo 200 dana provedenih u kosmosu. Aparat za povratak kosmičkog broda “Sajuz TMA-15M” aterirao je 11. juna 2015. U 16:44h (moskovsko vreme) 145km jugostično od Džezkazgana, na severu Kazahstana.

Još jedna vrlo zanimljiva kosmička misija je završena. Posle 200 dana provedenih na orbitu, na Zemlju su se vratili Anton Škaplerov (“Roskosmos”), Samanta Kristofereti (ESA/Italija) i Teri Virts (NASA). Njihova misija je zbog problema tokom lansiranja poslednjeg teretnog broda “Progres M” produžena za oko mesec dana. Time je simpatična Italijanka Samanta Kristofereti postavila svetski rekord u dužini kosmičkog leta za predstavnice lepšeg pola (taj rekord je godinama držala Amerikanka Sunita Vilijams).

1   2

3   4

Sve operacije (odvajanje od MKS, kočenje, odvajanje delova kosmičkog broda, ulazak u atmosferu, otvaranje padobrana i sletanje u kazahstansku stepu) su obavljene bez ikakvih problema. Nekoliko dana pre povratka, tokom testiranja sistema upravljanja kontrolori na Zemlji su pogrešno uključili jedan korekcioni raketni motor na ovom kosmičkom brodu što je dovelo do manje promene položaja MKS koji je kasnije ispravljen motorima teretnog broda “Progres M-26M”. Tada su se takodje javile glasine da će zbog ovog problema povratak posade biti odložen, ali je iz “Roskosmosa” odmah to demantovano.

Na Medjunarodnoj kosmičkoj stanici misiju nastavljaju članovi misije MKS-43/44 – Genadij Padalka, Mihail Kornienko i Skot Keli. Poslednja dvojica učestvuju u misiji koja će trajati 342 dana, dok se Padalka vraća na Zemlju u septembru.

Koa što smo javljali, zbog neuspešnog lansiranja poslednjeg teretnog broda, došlo je do promene u grafiku letova na MKS. “Roskosmos” je nedavno saopštio novi plan ruskih lansiranja koji do kraja 2015. izgleda ovako:

• 03.07.2015 - Lansiranje teretnog broda “Progres M-28M” (starom raketom-nosačem “Sajuz-U”)
• 24.07.2015 – “Sajuz TMA-17M” sa posadom: Kononjenko (RKA), Juji (JAXA/Japan), Lindgren (NASA) (lanser će biti RN “Sajuz-FG”)
• 01.09.2015 - “Sajuz TMA-18M” sa posadom: Volkov (RKA), Mogensen (ESA/Danska), treći član posade još nije odredjen (RN “Sajuz-FG”)