Astronautika: misije

Stručnjaci NASA-e su u potpunosti povratili kontrolu nad medjuplanetarnim kosmičkim aparatom New Horizons, koji se približava planeti Pluton.

Kao što smo javili, u subotu, 4. jula 2015. veza sa aparatom je izgubljena na 90 minuta kada su njegovi sistemi prešli na rezervni kompjuter. Inženjeri su uspeli da za relativno kratko vreme ustanove šta se desilo. Naime, tokom prijema paketa sa komandama koje aparat treba da obavi za vreme bliskog prolaska pored planete, glavni kompjuter je u isto vreme kompresovao neke od postojećih podataka. To je dovelo do njegovog preopterećenja, tako da je sistem prešao u zaštitni režim ("safe mode") rada sa rezervnim kompjuterom.

Osnovna karakteristika ovog radnog režima je da automatski u cilju rasterećenja glavnog kompjutera suspenduje sve suvišne operacije sistema kosmičkog aparata. Medju njima su i sva naučna istraživanja, tako da je u tom periodu prestao protok podataka na Zemlju. Ova anomalija je prouzrokovala gubitak 6% od ukupno planiranih naučnih informacija koje će aparat da prikupi tokom leta ka Plutonu I prolasku pored njega, u periodu izmedju 4. i 16. jula. Gubitak takodje uključuje 16 fotografija širokougaone kamere Lorri i četiri slike kolor kamere Ralph.

Sada je glavni kompjuter ponovo u upotebi, dok stručnjaci NASA-e smatraju da takvog paralelizma u njegovom radu neće biti tokom kritičnog prolaska aparata pored Plutona. New Horizons se nalazi na manje od devet miliona kilometara od Plutona, dok je od Zemlje udaljen oko 4,7 milijarde kilometara. Sledećih devet dana tokom prolasak pored Plutona, očekuje se da će New Horizons poslati na Zemlju oko 500 fotografija prema kome leti brzinom od 14 km/s.

nh pluto bw series 7 6 2015

Objavljujemo najnoviju fotografiju Plutona sa dominantno ridjom bojom i tamnom polarnom kapom, dok je Haron, njegov najveći mesec sive boje.

Problemi na aparatu New Horizons uoči prolaska pored Plutona

Problemi misije New Horizons

Koliko je ugrožena misija New Horizons?

Crvena uzbuna za New Horizons

Šta nas čeka prilikom fly-bya: prilagodi svoj juli slikama sa Plutona

„New Horizons“: detalji na Haronu i slike u boji

20 dana do Plutona

Šta ako Haron ima atmosferu?

Tanka Plutonova atmosfera i neobične dvostruke faze patuljaste planete

Novi detalji na Plutonu!

Konačno slike Plutona

Koliko je debela Plutonova atmosfera?

NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJI SU PROMENILI ISTORIJU ČOVEČANSTVA