Posle 139 dana provedenih u kosmosu, 14. decembra 2017. na Zemlju su se vratili članovi 53. ekspedicije Međunarodne kosmičke stanice (MKS) - Sergej Rjazanski ("Roskosmos"), Rendolf Breznik (NASA) i Paolo Nespoli (ESA/Italija).

Nespoli, Rjazanski i Breznik proveravaju skafandre pred povratak na Zemlju

Pre odvajanja kosmičkog broda "Sajuz MS-05", obavljena je tradicionalna promena komandanata MKS, tokom koje je astronaut Rendolf Breznik (Randolf Bresnik) predao komandu Kosmičke stanice kosmonautu Aleksandru Misurkinu. On skupa sa svojim američkim kolegama Markom Vande Hajom (Mark Vande Hei) i Džozefom Akabom (Joseph Acaba) ostaje na MKS, da dočeka članove sledeće 55. ekipe.

blog iss053e180226Misurkin, Vande Haj i Akaba (levo) sa Rjazanskim, Nespolijem i Breznikom, pred rastanak

Posle rastanka, Rjazanski, Breznik i Nespoli su prešli u kosmički brod "Sajuz MS-05", zatvorili za sobom poklopce između broda i stanice, navukli skafandre i prešli u kabinu aparata za povratak. Tada je MKS letela iznad Filipinsog mora, istočno od Japana. Odvajanje od stanice je obavljeno u 08:14č (po moskovskom vremenu); dva minuta kasnije, uključeni su motori broda posle čega je počelo lagano udaljavanje od Kosmičke stanice.

53 3
Pred zatvaranje poklopca aparata za povratak

kontakt

Trenutak odvajanja - Kosmička stanica snimljena sa broda "Sajuz MS-05"

U 10:44č, uključen je glavni raketni motor koji je radio 280,7 sekundi i smanjio brzinu leta broda za 128m/s. Brod je krenuo prema Zemlji. Oko 22 minuta kasnije, došlo je do odvajanja stambenog (orbitalnog) i agregatnog (instrumentalnog) odseka od aparata za povrataka (to je komandni odsek). Manje od tri minuta kasnije, aparat za povratak je uleteo u atmosferu. Nekih pet minuta kasnije, posada je osetila maksimalno opterećenje od oko 4G, da bi posle dva minuta, na 11km bio otvoren prvi od tri padobrana.

padobran
Ateriranje kosmičkog broda "Sajuz MS-05"

Aparat je sleteo u snegom prekrivenu kazahstansku stepu u 11:38č, 147km jugoistočno od Džezkazgana. Tamo ih je čekalo preko 200 ljudi iz prihvatnih timova koji su na mesto ateriranja stigli u 12 helikoptera i 18 terenskih vozila, uključujući i amfibije "Plava ptica". U operacijama su takođe bila uključena tri aviona An-26 i dva An-12.

Kako je na mestu sletanja bilo veoma hladno i vetrovito (do minus 20), članovi posade su maltene odmah posle skraćenog medicinskog pregleda po izlasku iz kabine, helikopterima prebačeni na aerodrom u Džezkazganu, odakle je Rjazanski odleteo u Zvezdani grad, dok su Breznik i Nespoli nastavili za Hjuston.

Na MKS su ostali Misurkin, Vande Haj i Akaba, članovi ekspedicije MKS-54. Oni se nalaze u kosmosu od 12. septembra. Za samo pet dana, njima će se pridružiti Anton [kaplerov ("Roskosmos"), Skot Tingl (NASA) i Norošige Kanai (JAXA), članovi 55. ekspedicije MKS. Ova šestočlana ekipa će skupa dočekati novu 2018. u kosmosu. Biće to godina u kojoj nas očekuje mnogo veoma zanimljivih misija na Kosmičkoj stanici.

ucesnici