Ima jedan 20-tonski modul koji se priprema za let na ISS još od 1995. To je ruski 'Višenamenski laboratorijski modul’, kako sam preveo englesku verziju naziva ’Multi-Purpose Laboratory Module’ (MLM), a oni ruski original  ’Многофункциональный лабораторный модуль’ (МЛМ). Poslednji put sam pisao o modulu 2017, kada je mučenik vrećen u Hruničevljevu fabriku na debelu doradu, jer su u rezervoarima za gorivo pronađeni opiljci metala, ubistveni za rad u kosmosu. Rad je bio ogroman i odložio je lansiranje za nekoliko godina. Konačno, modul 'Наука' je spreman za transport na kosmodrom radi lansiranja sledeće godine, čak 13 godina posle prvobitnog plana.

nauka 1
Ruski modul 'Nauka' (77KKML). Težina na lansiranju – 20.257 kg; težina kada bude zakačen za ISS (sa radijatorom, prolaznim hodnikom i ostalom pratećom opremom) – 24,2 t; dužina – 13,1 m; raspon panela – 23,9 m; prostor pod pritiskom – 70 m3; naučni teret – 6 m3. Modul će biti spojen sa nadirnim portom modula 'Zvezda', gde će zameniti spojni modul 'Pirs'.

Višenamenski laboratorijski modul, MLM 'Nauka', konstruisan je da bude deo Međunarodne kosmičke stanice, ISS, kako bi stanica dobila mnoštvo novih sposobnosti, ali i nastavilo se unapređivanje ruskog segmenta stanice nakon decenijske pauze. Nakon razvoja koji je trajao četvrt veka, 'Nauka' će biti najveća ruska kosmička letilica lansirana nakon servisnog modula 'Zvezda' 2000. godine.

Laboratorija 'Nauka' bi trebalo da bude transportovana do kosmodroma Bajkonur do kraja meseca kako bi bila lansirana na ISS u drugoj četvrtini sledeće godine. Ako im je verovati, to su objavili i obećali zvaničnici državnog istraživačkog i proizvodnog kosmičkog centra 'Hruničev' iz Moskve, konstruktori i proizvođači modula.

Trenutno su u u toku 'neprekidna testiranja višenamenskog modula # MLM za ruski segment ISS-a pre nego što bude poslat u Bajkonur. Stručnjaci se nadaju da će posao biti dovršen do jula. Dalje će se sprovesti električna testiranja direktno na mestu lansiranja, a samo lansiranje se obaviti početkom sledeće godine', tvitnuo je Dmitri Rogozin, direktor agencije 'Roskosmos'. Testiranja hermetičnosti laboratorije i sistema za pristajanje i spajanje su uspešno obavljena, kao i pneumatsko-hidrauličnih sistema za pogon.

MLM 'Nauka' će biti jedan je od modula ruskog segmenta ISS-a, koji je kreirao i proizveo centar GKNPC 'Hruničev' na temelju dublera teretnog modula 'Zarja'[1] – FGB-2. Izgradnja modula je započeta još 1995. godine. To bi trebao da postane jedan od najvećih modula na čitavoj Međunarodnoj kosmičkoj stanici. Takođe, biće to glavni istraživački modul Rusa na ISS, ako ne računamo tzv. mini-istraživačke module 'Rassvet i 'Poisk'.

nauka 2

Modul može da proizvodi kiseonik za šest osoba, kao i da obnavlja vodu iz urina. Naučni modul će biti opremljen kupaonicom, odnosno s njom će ruski kosmonauti dobiti drugi toalet. Pomoću posebne hermetizovanje komore instalirane na jednom od bočnih portova modula i evropskog robotskog manipulatora ERA koji će ući u sastav modula, oprema i materijali će se moći da se prenose iz hermetizovanog dela stanice na njenu površinu, bez potrebe za izlaskom u kosmos. 'Nauka' će takođe imati i sopstveni port za pristajanje transportnih brodova.

Datumi lansiranja modula je više puta odgođen. U početku je lansiranje bilo planirano za 2017, ali je odloženo za 2018. godinu, kako je objašnjeno, zbog zapušenja u sistemu za napajanje gorivom. Takav kvar bi mogao da izazove otkazivanje čitavog ISS pogonskog sistema, pa je modul vraćen proizvođaču na reviziju. Kasnije je Rogozin rekao da glavni razlog problema sa sistemom goriva na 'Nauci' nije bila samo blokada, pa je doneto rešenje o kompletnoj zameni rezervoara modula rezervoarima 'Lavočkinovog' dodatnog stepena 'Fregat'. To je izvedeno prošle godine tako što je čitav modul iz 'Hruničeva' prebačen u pogone preduzeća RKK 'Energija'

Ako lansiranje bude obavljeno po planu i 'Nauka' se zakači za orbitnu stanicu, biće to lek na ranu i najveći uspeh ruske kosmo-industrije posle dugo vremena.

nauka 3
'Nauka'
 će omogućiti rad ruskog segmente sve do 2030. Za njegovu montažu će trebati 10 izlazaka kosmonauta u otvoreni kosmos.

nauka 4
Ruski segment ISS, ROS, sa predviđenim položajem 'Nauke'.

[1] To je bio prvi modul na ISS. Iako su ga napravili Rusi, bio je vlasništvo Amerikanaca.

Problemi ruskih inženjera s "Naukom"